Σελίδα 1 από 4
Η
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ
Καθηγουμένου Ἱ. Μονῆς Ἁγίου Διονυσίου τοῦ ἐν Ὀλύμπῳ Καθοριστικό στοιχεῖο στήν διαμόρφωση μιᾶς κοινωνίας, ἑνός
περιβάλλοντος, Ὁ ἄνθρωπος σάν λογικό ἐλεύθερο ὄν ἔχει τήν ἐλευθερία νά ἀρνηθῆ τό Θεόκαί νά προσπαθήση νά μεταβάλλη τήν φυσική ἀρμονία καί τό δέσιμό του μέ τό φυσικό περιβάλλον. Ἐκεῖνο ὅμως πού τελικά ἐπιτυγχάνει εἶναι νά τραυματίζη καί νά ἀκροτηριάζη τήν ὀντολογία του καί νά διασαλεύη τόν ἐσωτερικό του κόσμο καί ἐν συνεχεία τόν ἐξωτερικό, δημιουργώντας ἀφύσικα ἀποτελέσματα καί ἐκτρωματικές κατασκευές πού προκαλοῦν τόν λογισμό τοῦ φυσιολογικά σκεπτομένου ἀνθρώπου. Φυσικό περιβάλλον καί ἄνθρωπος, βρίσκονται σέ μία λεπτή σχέση Ἄν ἔνας ἄνθρωπος πιστεύει ὅτι
εἶναι ἀπόλυτα
ἐλευθερος νά κάνη ὅτι
θέλει καί ἐπιχειρίσει
τήν ἐφαρμογή
αὐτῶν πού πιστεύει, ἀντί
νά δημιουργήση σχέσεις
καλές ἤ πολιτισμό
καταστρέφει καί τόν ἑαυτό του καί τούς ἄλλους
καί τίς σχέσεις. Οὐσιαστικά
ἡ πίστη του αὐτή δέν ἀπορρέει
ἀπό τίς φυσικές του ἰδιότητες, ὡς κτιστοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι αὐθαίρετη φανταστική ἐνέργεια
πού ἀρχή
ἔχει τόν ἐγωϊσμό
καί τήν φιλαυτία. Ἀπόλυτα
ἐλεύθερος, ὡς αὐτοπροσδιοριζόμενος εἶναι
μόνο ὁ ἄκτιστος
Θεός. Ἕνας σοφός ἅγιος τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, ἀναφέρει τά ἐξῆς: Ἡ ἀκεραιότητα τοῦ ἀνθρώπου, ἑπομένως καί ἡ γνήσια καί ὑγειής
δραστηριότητά του ἐξαρτᾶται
ἀπό τήν φυσιολογική
λειτουργία τῶν
τριῶν κεντρικῶν δυνάμεών του. Τοῦ νοῦ, τῆς λογικῆς καί τῶν αἰσθήσεων. Ἡ φυσιολογική ἐνέργεια τοῦ νοῦ δημιουργεῖται, ὅταν ἔχει θεία καί ἀγαθά
νοήματα, ἄλλως
καταλήγει σέ παρά φύσιν.
Κατά συνέπεια ἡ λογική ἀποκτᾶ ἀγαθούς λογισμούς. Ἀγαθοί
λογισμοί καί σκέψεις δημιουργοῦνται
ὅταν
ἡ λογική ἀσχολεῖται
καί ἀνακαλύπτει
τό βάθος τῶν ὅσων ὁ Θεός ἐντέλλεται, ἀπ΄ ὅπου ἀπορρέει ὁ ἐνάρετος βίος. Τότε ἡ λογική ἐνεργεῖ
κατά φύσιν. Ὅταν
ὅμως ἡ λογική κατακλύζεται
ἀπό
ἐμπαθεῖς λογισμούς τότε
ἐνεργεῖ
παρά φύσιν. Ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος λέγει ὅτι μιά κατά φύση θεώρηση τοῦ κόσμου ἀπό τόν ἄνθρωπο προϋποθέτει τήν ἐργασία
τῶν θείων ἐντολῶν καί ἐπιτυγχάνεται
μέ τόν φωτισμό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ὁπότε
οἱ αἰσθήσεις ἐπιτυγχάνουν
τήν φυσική τους ἐνέργεια
καί δέν ἀσχολοῦνται
μέ τήν ἐπιφάνεια
τῶν δημιουργημάτων καί ὅλων
τῶν φυσικῶν φαινομένων. Οἱ αἰσθήσεις
ἐξ αἰτίας τῆς ὑγιειοῦς
καταστάσεώς τους διεισδύουν
στό βάθος τῶν
πραγμάτων καί ἀνακαλύπτουν τό
λόγο τῆς ὑπάρξεώς
τους. Καί ὁ πρωταρχικός λόγος ὑπάρξεως
τῆς φύσεως εἶναι τό γεγονός ὅτι
δόθηκε ὡς δωρεά ἀπό
τό Θεό γιά τόν ἄνθρωπο. Ὁ δέ ἄνθρωπος πρέπει νά τήν συντηρῆ καί διατηρῆ
μετ᾿ εὐχαριστήσεως καί εὐγνωμοσύνης, ὡς καλός υἱός ἀγαπητοῦ
Πατρός. Ὄχι
ὡς ἄτακτος
καί σπάταλος καί ἀγνώμων. Κάθε βλάβη πού προξενεῖται στά
ζῶα ἤ στά φυτά καί ἐν γένει στό φυσικό περιβάλλον, ἀντιτίθεται στό
νόμο τοῦ Θεοῦ, ὅπως καί κάθε προσκόλληση σ’ αὐτά ἀντιβαίνει στίς ἐντολές
τοῦ Θεοῦ. |