Σελίδα 3 από 6 Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος στό βίο τοῦ Μ.
Ἀντωνίου
γράφει: "Μετά ταῦτα
κατέλαβε τήν Ἐκκλησίαν
ὁ κατά Μαξιμῖνον τό τηνικαῦτα γενόμενος διωγμός· καί τῶν ἁγίων μαρτύρων ἀγομένων εἰς
τήν Ἀλεξάνδρειαν,
ἠκολούθησε
καί αὐτός
(ὁ Ἀντώνιος) ἀφείς
τό μοναστήριον λέγων· ἀπέλθωμεν καί ἡμεῖς ἵνα
ἀγωνιζόμεθα
κληθέντες ἤ θεωρήσωμεν τοῦς ἀγωνιζομένους. Καί πόθον μέν εἶχε μαρτυρῆσαι· παραδοῦναι
δέ μή θέλων ἑαυτόν
ὑπηρέτει
τοῖς
ὁμολογηταῖς ἐν τε τοῖς
μετάλλοις καί ἐν
ταῖς
φυλακαῖς...
ηὔχετο
γάρ καί αὐτός
μαρτυρῆσαι,
καθά προεῖπον.
Αὐτός
μέν λυπουμένῳ ἐώκει (=φαινόταν νά λυπᾶται), ὅτι
μή μεμαρτύρηκεν, ὁ δέ Κύριος ἦν αὐτόν φυλάττων εἰς τήν ἡμῶν καί τήν ἑτέρων ὠφέλειαν ἵνα
καί ἐν
τῇ ἀσκήσει, ἥν
ἐκ
τῶν
γραφῶν
μεμάθηκε, πολλοῖς
διδάσκαλος γένηται... ἐπειδή δέ ὁ διωγμός
ἐπαύσατο
ἀπεδήμησε,
καί πάλιν εἰς
μοναστήριον ἀνεχώρει
καί ἦν
ἐκεῖ καθ΄
ἡμέραν
μαρτυρῶν
τῇ συνειδήσει καί ἀγωνιζόμενος τοῖς τῆς πίστεως ἄθλοις". Στό παραπάνω κείμενο βλέπομε τόν Καθηγητή τῆς Ἐρήμου νά φλέγεται ἀπό ἐπιθυμία
γιά τό μαρτύριο τῆς
συνειδήσεως ἐξ
ἴσου μέ τόν πόθο νά μαρτυρήση "τῷ αἵματι". Γιατί τό ἕνα στηρίζεται στό ἄλλο. ὅταν διέρχεται διά μέσου τῶν ὀδυνῶν τῆς ἀσκήσεως
ἡ γνώση καί ἐμπειρία τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, γεννᾶται αὐτομάτως ἡ νικηφόρος ἀνδρεία, πού ὁδηγεῖ τήν
ψυχή στήν θυσία διά τοῦ μαρτυρίου, μέ τήν
προϋπόθεση νά εἶναι
θέλημα Θεοῦ, χωρίς νά ἐκβιάση μέ πρόκληση καί αὐθάδεια τά πράγματα. Καί ἐφ΄ ὅσον ὁ Θεός δέν θέλησε νά ἐντάξη τόν Μ. Ἀντώνιο στή χορεία τῶν μαρτύρων, ἐπανῆλθε στήν ἔρημο
"μαρτυρῶν
καθ΄ ἡμέραν
τῇ συνειδήσει καί ἀγωνιζόμενος τοῖς τῆς πίστεως ἄθλοις". ἄφησε ἑπομένως
στίς μετέπειτα γενεές τῶν
μοναχῶν
τήν μαρτυρία ὅτι
οἱ μοναχοί βιώνουν ἀδιάλειπτα τήν συμμετοχή στό θάνατο τοῦ Χριστοῦ καί
στά βασανιστήρια τῶν
ἀθλητῶν τῆς πίστεως μέ ὄργανα τοῦ μαρτυρίου τους τήν ἄσκηση, τήν ὑπακοή, τά ποικίλα παλαίσματα, τήν ἔμπρακτη ταπείνωση καί τήν θυσιαστική ἀγάπη, μέσα στήν ἰσόβιο παλαίστρα πού εἶναι τό κελλί, περιμένοντες τόν φυσικό
θάνατο σάν μετάθεση ἀγαθῆς ζωῆς, νεκροί ὡς πρός τόν κόσμο, "μνῆμα πρό μνήματος καί παλαίστραν τόν τόπον τοῦ μοναστηρίου
ἔχοντες",
κατά τόν ἅγιο
Ἰωάννη
τόν Σιναῒτη. Ὁ ἅγιος Παχώμιος, ὅταν τόν παρεκάλεσε ἕνας μοναχός νά προσευχηθῆ γιά
νά μαρτυρήση, βλέποντας μέ τό προφητικό του μάτι τό ἄκαιρον τῆς αἰτήσεως καί τοῦ ἐγχειρήματος, τοῦ ἀπάντησε: "Ὑπόμεινον τόν ἀγῶνα τοῦ μοναχοῦ γενναίως
καί ἀμώμως
ἀδελφέ...
καί ἕξεις
ἐν
οὐρανοῖς τήν μετά μαρτύρων κοινωνίαν". Πολλοί ἄλλοι
Πατέρες θεωροῦσαν
ὡς
ἀληθινά
ἀναίμακτο
μαρτύριο τήν ἐπίμονη
καί ὑπομονετική
ἄσκηση.
Ὁ ἅγιος Μακά-ριος λέγει ὅτι οἱ μοναχοί μοιάζουν "ὡς ἄνθρωποι βαστάζοντες εἰς χεῖρας
αὐτῶν τό αἶμα αὐτῶν". Ὁ ἅγιος Διάδοχος Φωτικῆς γράφει γιά τούς ἀγωνιστές τῆς εὐσεβείας, δηλαδή τούς ἀσκητές, τά ἑξῆς:
"Δεῖ οὖν εὐχαριστοῦντας
ὑπομένειν
τήν βουλήν τοῦ Κυρίου· τότε γάρ εἰς λόγον δευτέρου μαρτυρίου, τό τε
συνεχές τῶν
νόσων καί ἡ πρός τούς δαιμονιώδεις
λογισμούς μάχη λογίζεσθαι... Καί διά τοῦτο ἐχρῆν μετά ἀσφαλείας καί ὑπομονῆς
τό μαρτύριον τῆς
συνειδήσεως ἡμῶν κατεργάζεσθαι ἐνώπιον Θεοῦ". Ὁ δέ
ἅγιος
Νεῖλος,
ὁ μαθητής τοῦ Χρυσοστόμου,
γράφει πρός τούς μοναχούς: νά ἀσκοῦν τήν ὑπομονή αὐτή
μέ τήν ὁποία
ἀσκοῦντο οἱ μάρτυρες
"ἐπειδή
τό τῆς
συνειδήσεως μαρτύριον καί ἡμεῖς ἀπαιτούμεθα". Ἀλλοῦ δέ
ὀνομάζει
τήν ἀσκητική
μοναχική ζωή "στάδιον τῆς
νοερᾶς
ὁμολογίας
καί ἑτοιμασίαν
πρό τόν ὑπέρ
Χριστοῦ θάνατον". Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός ἐκφράζεται παρομοίως μέ τούς ἄλλους Πατέρας, μέ μιά χαρακτηριστική
διατύπωση περί μοναχισμοῦ ὡς μαρτυρίου: "Τιμήσωμεν... τούς Ἀποστόλους... τούς Μάρτυρας... καί
τούς Ὁσίους
Πατέρας ἡμῶν τούς θεοφόρους ἀσκητάς, τούς τό χρονιώτερον καί ἐπιπονώτερον μαρτύριον τῆς συνειδήσεως διαθλήσαντας. Τούτων
πάντων ἀναθεωροῦντες τήν πολιτείαν ζηλώσωμεν τήν
πίστιν, τήν ἀγάπην,
τήν ἐλπίδα,
τόν ζῆλον,
τόν βίον, τήν καρτερίαν τῶν
παθημάτων, τήν ὑπομονήν
μέχρις αἵματος,
ἵνα
καί τῶν
τῆς
δόξης στεφάνων αὐτοῖς κοινωνήσωμεν". Παρατηρεῖ ὅτι τό μαρτύριο τῆς συνειδήσεως ὡς "χρονιώτερον καί ἐπιπονώτερον" εἶναι δυσκολώτερο ἀπό τό μαρ-τύριο τοῦ αἵματος, γιατί περιλαμβάνει ὅλο τόν ἐπίγειο βίο τῶν μοναχῶν. Ὁ ἄγιος Θεόδωρος ὁ Στουδίτης
γράφει τά ἑξῆς: "Στῶμεν ἀδελφοί πρός τό κατά συνείδησιν διηνεκές μαρτύριον... τοῖς δάκρυσι, τῇ προσευχῇ, τῇ δεήσει,
τῇ κατανύξει, τοῖς ἄλλοις ὑποπιασμοῖς τοῦ σώματος".
Ὁ δέ ἀββᾶς Βαρσανούφιος λέγει: "τό ἀφῆσαι τό ἴδιον
θέλημα, αἱματοχυσία
ἐστί". |