Σελίδα 4 από 6 Αὐτή
ἡ μαρτυρική ζωή πού ὑφίστανται οἱ μοναχοί
στήν ἐξάσκηση
τῆς
ἐπί
γῆς
ἀποστολῆς τους ἀσφαλῶς
δέν σημαίνει αὐτό
πού συνήθως ἐννοοῦμε σήμερα, ὅτι δηλαδή ὁ μοναχός
ἄγχεται
καί ἀγωνιᾶ καί
βασανίζεται. Εἶναι
μιά ἑκούσια σύνθλιψη διά τῆς ὁποίας
οἱ Πατέρες στοχεύουν στή
βεβαιότητα τῆς
σχέσεως μετά τοῦ Χριστοῦ τοῦ Πρωτομάρτυρος,
τόν ὁποῖον "ἠγάπησαν" καί χάριν αὐτοῦ "ἐξέλεξαν ὁδούς σκληράς" μιμούμενοι τήν ἀγάπη Του πού τήν ἐσφράγισε μέ τήν ἐπί τοῦ σταυροῦ θυσία
Του χάριν ἡμῶν. Δέν εἶναι μιά παθητική μοιρολατρεία. Ἀντίθετα εἶναι ἕνα ἀπόκτημα
τελείας ἀγάπης,
μιά δωρεά ἀλήκτου
χαρᾶς,
πού δέν ἀφήνει
τόν ἐραστή
τοῦ Θεοῦ νά
"φεισθῆ ἑαυτοῦ εἰς τέλος". Δέν σημαίνει μόνο νά
"ψωμίσω πάντα τά ὑπάρχοντά
μου καί παραδῶ τό σῶμα μου ἵνα καυθήσωμαι", ἀλλά νά ἀποταχθῶ "πᾶσιν τοῖς ἑμαυτοῦ ὑπάρχουσιν" καί κυρίως ἀπό τό φρόνημα τῆς ἐγωϊστικῆς
μονώσεως, πού προκαλεῖ τόν χωρισμό ἀπό τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους. Ἀγαπᾶ ὁ Κύριος
τίς καρδιές ἐκεῖνες πού ἀκολουθοῦν τό "ἀρνίον ὅπου
καί ἄν
ὑπάγη"
καί ἐπιθυμεῖ οἱ γνήσιοι
ὁπαδοί
του νά εὐρίσκονται
στήν πορεία πρός τήν αὐτοεξουθένωση,
ὥστε
ἀπό
τήν μηδενική αὐτή
ἀρχή
νά ἀναδημιουργήση
τό Πνεῦμα
τό ἅγιο
τόν νέο ἐν
Χριστῷ θεωμένο ἄνθρωπο. "Καρδίας θλιβείσης ἐξεπήδησαν ὕδατα", λέγει ὁ ἅγιος Κάλλιστος, πού σημαίνει δίδει αἶμα καί λαμβάνει Πνεῦμα, ὁ γνωστικός
μοναχός. Ὁ ἅγιος Πέτρος ὁ Δαμασκηνός
παρομοιάζει τούς ἀγῶνες τῶν Πατέρων μέ τούς ἀγῶνες
τῶν
Ἀποστόλων
καί Μαρτύρων λέγο-ντας: "Οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι
καί Μάρτυρες οὐκ
ἔμαθον
τήν θεογνωσίαν καί τήν σοφίαν ἐξ
ἀκοῆς ὡς ἡμεῖς, ἀλλ΄ αἵματος
ἔδωκαν
καί ἔλαβον
Πνεῦμα
κατά τό λεγόμενον ὑπό
τῶν
Γερόντων· δός
αἶμα
καί λάβε Πνεῦμα.
Διά τοῦτο
καί οἱ Πατέρες ἀντί μαρτυρίου αἰσθητοῦ κατά
συνείδησιν ἐμαρτύρησαν,
ἔχοντες
ἀντί
θανάτου σωματικοῦ τόν κατά προαίρεσιν, ἵνα νικήση ὁ νοῦς τά σαρκικά θελήματα καί βασιλεύση ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν". Ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου τρεῖς πραγματικότητες μπορεῖ νά
βιώση. Τήν παρά φύσιν ζωή, δηλαδή τήν πλάνη, τήν ζωή τῶν παθῶν, τήν κατά φύσιν, δηλαδή τήν ζωή τῶν αἰσθήσεων, καί τήν ὑπέρ φύσιν, δηλαδή τή ζωή τοῦ Πνεύματος.
Κατά τόν ἅγιο
Μάξιμο ὅποια
ἀπό
τίς τρεῖς
καταστάσεις ζῆ κάθε φορά, ἀπέχει ἀπό τίς δύο ἄλλες. Γιά νά εἰσέλθη δέ στή ζωή τοῦ Πνεύματος
εἶναι
ἀνάγκη
νά ὐπερβῆ τή
ζωή τῶν
παθῶν
καί τῶν
αἰσθήσεων.
Αὐτή
ὅμως
ἡ μετάβαση ἀπό τή ζωή τῶν παθῶν καί τῶν
αἰσθήσεων
δέν εἶναι
εὔκολο
ἐγχείρημα.
Προϋποθέτει γενναῖες
ψυχές καί ἀποφασισμένες
νά πολεμήσουν πρός τίς ἀόρατες
δυνάμεις, οἱ ὁποῖες
μέ ἀπάνθρωπη
σκληρότητα ἀγωνίζονται
νά κρατήσουν τόν ἄνθρωπο
μακρυά ἀπό
τήν ζωή τοῦ Πνεύματος. "ὅπου τό Πνεῦμα τό ἅγιον, ἐκεῖ ἀκολουθεῖ, οἶον σκιά, ὀ διωγμός
καί ἡ πάλη" ἀναφέρει ὁ ἅγιος Μακάριος. Τά ὅπλα τοῦ Πνεύματος
πού χρησιμοποιεῖ ὁ Μοναχός,
κυρίως ἡ προσευχή, ὅσο κακό καί ζημιά κάνουν στά
δαιμόνια, τόσο τά ἐρεθίζουν
καί τά ξεσηκώνουν σέ πολεμική καί ἀντίθεση, ὥστε
νά συμμαχοῦν
καί νά συνασπίζω-νται πολλά μαζί γιά νά μεταβάλουν τή διάθεση τοῦ ἀγωνιστῆ καί
νά καταργήσουν τήν ἀποτελεσματικότητα
τῶν
ὅπλων
του. ἔτσι
καθιστοῦν
αὐτόν
πού δέ θέλει νά τούς ὑπακούση
ἕνα
ἐφ΄
ὅρου
ζωῆς
μάρτυρα πού εἶναι
ἀποφασισμένος,
προκειμένου νά ἀρνηθῆ καί
προδώση τόν ἀγαπώμενο,
νά δέχεται ὁποιοδήποτε
πλῆγμα
ἐφεύρει
ἡ πονηρή διάνοιά του καί παραχωρήση
ἡ ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ. ἕνας δαίμων εἶναι ἀρκετός νά ὀδηγήση ὁλόκληρη
πόλη στά θελήματά τους, χιλιάδες δαίμονες ὅμως χρειάζονται γιά νά ἐξουδετερώσουν τό φρόνημα τοῦ προσευχομένου
καί ἀγωνιζομένου
μοναχοῦ, ἀναφέρει κάποιος ἅγιος. Ἐπειδή
εἶχαν
γνώση οἱ Πα-τέρες
ὅτι
ἡ πάλη δέν εἶναι "πρός αἶμα καί σάρκα, ἀλλά πρός τάς ἀρχάς, πρός τάς ἐξουσίας, πρός τούς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους
τοῦ αἰῶνος τούτου, πρός τά πνευματικά τῆς πονηρίας ἐν τοῖς ἐπουρανίοις",
γιαὐτό
τήν ἀνύστακτη
καί ἐπίμονη
πολεμική τους τήν ἀντιμετώπιζαν
μέ τήν πανοπλίαν τοῦ Θεοῦ, κυρίως
τήν ἀνύστακτη
προσευχή, "προσευχόμενοι ἐν
παντί καιρῷ ἐν Πνεύματι" κατά τόν Ἀπόστολο Παῦλο, μέ τήν νήψη καί προσοχή ὥστε νά μήν κατηγοροῦν κατηγοροῦν τούς ἄλλους γιά τά σφάλ-ματά τους καί νά μή ἐπιδιώκουν νά περνοῦν τά θελήματά τους, πράξη ἀπ΄ ὅπου, κατά τόν ἀββᾶ Βαρσανούφιο, ὁδηγοῦνται στήν αὐτομεψία, τήν μετάνοια καί τά δάκρυα. Ἡ ταπεινοφροσύνη
τέλος, ὁ καρπός ὅλων τῶν ἀνωτέρω
ἐνεργειῶν, γίνεται τό πιό ἀποτελεσματικό ὅπλο μέ τό ὁποῖο ἐξουδετερώνεται
πᾶσα
ἡ δύναμις τοῦ ἐχθροῦ. Μέ
τούς κόπους καί τούς ἱδρῶτες, πολλές φορές καί μέ τά αἵματά τους ἐφώναζαν τήν φωνή τοῦ Προφήτη
Ἰωήλ:
"Ἁγιάσωμεν
τοιοῦτον
πόλεμον καί ἄς
ἐγερθῶμεν ὡς οἱ μαχηταί τοῦ Θεοῦ, πρός
Αὐτόν
ἀναβαίνοντες
πάντες, ὡς
ἄνδρες
πολεμισταί". |