Σελίδα 5 από 6 Ἡ Ἐκκλησία μας ἐντάσσει στή χορεία τῶν Ἁγίων
Πατέρων καί τίς γυναικεῖες
ψυχές, οἱ ὁποῖες
ξεπερνῶντας
τό γυναικεῖο
φρόνημα, ἀκολουθοῦν τό μοναστικό μαρτύριο μέ ἐξ ἴσου
ἔμπονη
ἀναγωγή
πρός τόν Θεό, ἀγάπη
καί πόθο γιά τήν ἄσκηση
ἕως
θανάτου, καθιστῶντας
γνωστά τά μυστήρια τοῦ Θεοῦ καί
στή δική τους φύση, ὅπως
καί οἱ Πατέρες. ἕτσι οἱ ἀββᾶδες καί οἱ ἀμμᾶδες
στήν ὀρθόδοξη
Ἐκκλησία
καθίστανται οἱ καθοδηγητές τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ, ὄχι μόνο ἐκ τῆς σπουδῆς
καί τῆς
μαθήσεως, ἀλλά
κυρίως ἐκ
τῶν
παθημάτων τους. Μέ τή ζωή τους καί μέ τήν διά πολλῶν ἀγωνισμάτων κραυγή τους: Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ
Υἱέ
τοῦ Θεοῦ ἐλέησόν με, φανέρωσαν τήν ἀγωνία τοῦ πεπτωκότος
ἀνθρώπου
γιά σωτηρία καί λύτρωση καί τήν ἐμπειρία τῆς
θείας κοινωνίας καί φωτοχυσίας. Ἀπέκτησαν τόν θρίαμβο τῶν Ἁγίων
καί ἔγιναν
ἀπλανεῖς διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας διά τῶν ὁποίων
ἡ Ἐκκλησία ζῆ τήν παραδεδομένη ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ. Ὁ π.
Σωφρόνιος λέγει ὅτι
ὅταν
δέν ὑπάρχει
διωγμός "τήν θέσιν τοῦ μαρτυρίου λαμβάνει ὁ μοναχισμός".
Ὁ κάθε ἀληθινός μοναχός ἐπιθυμεῖ τό
μαρτύριο γιατί μέσα του μαρτυρεῖται
ἡ ζωή τοῦ Χριστοῦ. Ἡ ζωή
τοῦ Μοναχοῦ εἶναι ἀπόλυτα ἀφιερωμένη
καί δοσμένη στόν Σωτῆρα
Χριστό. Καί ὅπως
Ἐκεῖνος ἔδωσε τόν ἑαυτό
Του γιά μᾶς,
γιά τή σωτηρία μας καί θέλει νά γίνεται καθ΄ ἡμέραν ἄνθρωπος
ἀπό
ἀγάπη
σ΄ ἐμᾶς, κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν θεολόγο, ἔτσι τό Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ κατασκευάζει
τόν ἀληθινό
Μοναχό καί Χριστιανό νά θέλη νά προσφέρεται καθ΄ ἡμέραν στόν Θεό μέ τόν πιό τέλειο τρόπο ἀγάπης πού εἶναι ἡ θυσία
καί νά ἀναδύεται
κάθε στιγμή ἡ κατ΄ εἰκόνα Θεοῦ ἐρριζωμένη ἔφεση τοῦ ἀνθρώπου, νά γίνεται ὅμοιος μέ τόν Θεό καί θεός κατά χάριν. Ὅταν
ὁ διωγμός τοῦ αἵματος δέν ὑφίσταται στήν Ἐκκλησία διεξάγεται ἡ πάλη
κυριαρχίας τῶν
δυνατοτέρων ἐπί
τῶν
ἀσθενε-στέρων.
Συνήθως οἱ ἄνθρωποι πού στεροῦνται τῆς
γνησίας χριστιανικῆς
ζωῆς,
τῆς
δυνατότητος δηλαδή νά προσλάβουν τόν Χριστό "καθώς ἐστι" ἀκόμη καί ῾ὅταν στεροῦνται καί αὐτῆς τῆς
μέσης διανοητικῆς
ἱκανότητας
νά διεισδύσουν στά μυστήρια τῆς
ζωῆς,
γίνονται ἀναπόφευκτα
μικροί τυρρανίσκοι. Ἀποδεχόμενοι
τήν "ἰδίαν
ἀντίληψιν"
σάν τήν "ἐσχάτην
τελειότητα" μάχονται νά τήν ἐπιβάλουν πάνω σ΄ ὅλη τήν δομή τῆς Ἐκκλησίας.
Συσχηματί-ζονταιμέ τούς ἄρχοντες
τοῦς
αἰῶνος
τούτου, χρησιμοποιοῦν
τά πορίσματα τῶν
στείρων σκέψεών τους ὡς
μέσα διοικήσεως τῆς
ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς, ἀπορρίπτουν
τήν τελειότητα τῆς
εὐαγγε-λικῆς ἐμπειρίας καί μάχονται πολλές φορές κατ΄ αὐτῆς καί τῶν
ἐκφραστῶν της. Ἀπό δῶ οἱ ποικίλες
παρεκλίσεις καί αἱρέσεις,
οἱ συγκρούσεις καί οἱ διωγμοί,
οἰ ἀλλοιώσεις τῆς χριστιανικῆς διδασκαλίας καί οἱ συγκριτισμοί
τῶν
διαφόρων χριστιανικῶν
ὁμολογιῶν καί θρησκειῶν. Δέν διστάζουν ἀκόμη νά "μεταίρουν ὅρια αἰώνια" πού οἱ ἔμπειροι ἅγιοι Ἀπόστολοι καί Πατέρες ἔθεσαν γιά τήν διασφάλιση τῆς ἀλήθειας
τοῦ Χριστοῦ. Ὁ μοναχισμός πού δέν εἶναι ἐπινόηση ἀνθρώπων
ἀλλά
ὅπως
λέγει ὁ μακαριστός π. Σωφρόνιος
"ἀποτελεῖ κατηγορικήν
προστα-γήν τοῦ πνεύματος ἡμῶν κατόπιν τῆς ἐπαφῆς αὐτοῦ μετά τοῦ Ἁ-γίου
Πνεύματος", καλεῖται
μέσα στούς αἰῶνες
καί εἰδικά
σήμερα νά προσφέρη τήν μαρτυρία τῆς θλιβείσης ἀπό τούς ἀσκητικούς
ἀγῶνες "καρδίας του" κατά τρόπο
ἀποκαλυπτικό
καί ὁμολογητικό,
ἀκόμη
καί μαρτυρικό, γιά τήν διάσωση καί διαιώνιση τῆς θείας ζωῆς. Ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ δέν
μαρτυρεῖται
μέ ἐπιστημονικές,
λογικές ἤ πλειοψηφικές μαρτυρίες, ἀλλά ἀπό μαρτυρίες ἀποκαλυπτικές διά Πνεύματος Ἁγίου καί ἀπό
ἀν-θρώπους
οἱ ὁποῖοι
"ὤφθησαν
ἐν
τῷ τόπῳ τοῦ θεοῦ καί
ἔφαγον
καί ἔπιον"
κατά τόν Προφήτη μετ΄ αὐτοῦ καί
οἱ ἄνθρωποι αὐτοί
εἶναι
συνήθως ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι "κατά τό πλῆθος τῶν
ὀδυνῶν αὐτῶν"
ἐδέχθησαν
τίς παρακλήσεις τοῦ Πνεύματος καί "εὐφράνθη ἡ ψυχή
τους" ἀπό
τούς γλυκούς καρπούς Του. Ἡ παρακμή τῆς μοναχικῆς ζωῆς ἐξ
αἰτίας
τῆς
πείσμονος ἐσωτερικής
καί ἐξωτερικῆς πολεμικῆς πολλῶν, ἀκόμη
καί ἐκκλησιαστικῶν ταγῶν, κατά τούς περασμένους αἰῶνες, ἔφεραν
σοβαρό πλῆγμα
στό ὀρθόδοξο
ἐκκλησιαστικό
σῶμα.
Στίς ἡμέρες
μας φαίνεται ἡ θεωρητικοπρακτική
παρέκκλιση ἀπό
τά δεδομένα τῶν
Ἁγίων
Ἀποστόλων
καί Πατέρων καί θά φανῆ περισσότερο ἄν συγκληθῆ ἡ λεγόμενη
μεγάλη πανορθόδοξη Σύνοδος. Ἡ μαλθα-κότητα πού δημιουργήθηκε
στά μέλη τῆς
Ἐκκλησίας
ἀπό
τήν ἔλλειψη
ἀσκητικῶν ἀγώνων, ἀπόρροια
ἴσως
καί τῆς
γενικώτερης σύγχρονης ἐποχῆς, κατήργησε τήν ἀμεσότητα τῆς εὐαγγελικῆς
ζωῆς,
τήν λογικοποίησε καί ἐστέρησε
τήν Ἐκκλησία
ἀπό
τήν "κατ΄ αἴσθησιν
καρδίας" παρουσία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στίς καρδιές πολλῶν ἡγετῶν
της. Ὁπότε
ἡ διαστροφή τῆς Εὐαγγελικοπατερικῆς παραδόσεως καί ἡ ὑποβάθμιση τῆς ἀξίας τῶν
δογμάτων γιά τή διατήρηση τοῦ ἁγνοῦ ὀρθόδοξου ἤθους,
παρουσιάζεται ἐμφανῶς στίς σύγχρονες διασκέψεις. Οἱ Πατέρες δέν ἀπολυτοποιοῦν τίς ἀσκήσεις σάν αὐτοσκοπό στή ζωή τους. Δέν χαρακτηρίζεται σάν ἀληθινός χριστιανικός βίος αὐτός πού βγαίνει μέσα ἀπό ἀσκήσεις χωρίς σκοπό καί στόχο, ἀλλά ἡ συμμόρφωση
τοῦ Χριστιανοῦ πρός
τόν Χριστό, καί ἡ βίωση τοῦ θεανθρώπινου
βίου Του, εἶναι
τό χαρακτηριστικό γνώρισμα τοῦ ἀληθινοῦ ἐραστή τοῦ Θεοῦ. Ὁπότε ἡ ἔξοδος στήν ἔρημο δέν συντελεῖται μόνο τοπικῶς. Τό φιλοκαλικό πνεῦμα πού διαιωνίζεται μέσα σ΄ ὅλα τά πλάτη καί μήκη τῆς Ὀρθοδοξίας καθίσταται προσληπτό ἀπό ὅλα τά μέλη τῆς Ἐκκλησίας,
ἀρκεῖ νά
ἕπονται
"τοῖς
Πατράσιν ἡμῶν"
σάν ἀληθινά
τέκνα τοῦ Χριστοῦ. |