Σελίδα 6 από 6 Ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος
θεολόγος λέγει ὅτι:
"Πολλοί μέν τόν ἐρημικόν,
ἄλλοι
δέ τόν μιγάδα, ἤτοι
τόν κοινοβιακόν, ἐμακάρισαν
βίον, ἕτεροι
δέ προῒστασθαι
λαοῦ, νουθετεῖν τε καί διδάσκειν καί συνιστᾶν Ἐκκλησίας. Ἐγώ δέ οὐδέτερον
τούτων τοῦ ἑτέρου προκρίναιμι οὐδε τόν μέν ἐπαίνου τόν δέ ψόγου ἄξιον εἴποιμι
ἄν,
ἀλλ΄
ἐν
παντί καί ἐν
πᾶσιν
ἔργοις
καί πράξεσιν ὁ διά Θεόν καί κατά Θεόν
βίος παμμακάριστος". Ἡ κοινή χριστιανική
σφραγίδα πού χαρακτηρίζει ὅλους
καί τούς ἐξισώνει
μέ τούς μάρτυρες καί τούς ἀσκητές
εἶναι
ἡ θεία ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ, τήν
ὁποία
ὁ Θεός "ἐκκέχυται ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν
διά Πνεύματος Ἁγίου"
καί ἀπό
τήν ὁποία
κανείς δέν χωρίζεται συμμορφούμενος πρός τόν βίο τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό τό θεῖο πῦρ "εἰσδεξάμενοι"
ὁ χορός τῶν Ἀποστόλων καί Μαρτύρων καί Μοναχῶν ἐνεπνεύσθησαν νά ὑπερβοῦν,
κατά τήν "Φιλόθεον Ἱστορίαν", "πάντων τῶν ὁρωμένων καί πάσης ζωῆς ἡδίστης". "Ἐρασθέντες" αὐτοῦ τοῦ θείου
κάλλους ὅλοι
ἐμεῖς οἱ φιλόθεοι
κληρικοί παντός βαθμοῦ καί Χριστιανοί πάσης τάξεως
καί ἀφοῦ θεωρήσωμε
"αἰσχρόν"
νά φανοῦμε
ἀχάριστοι
"περί τόν εὐεργέτην
μας Θεόν" ἄς
φυλάξουμε μέχρι θανάτου "τάς πρός τόν Θεόν συνθῆκας". Αὐτή
τήν ἀγάπη
ἐγκωμιάζει
καί ὁ Χρυσορρήμων Χρυσόστομος λέγοντας
τά ἑξῆς: "Ἀγάπης οὐδέν, οὔτε
μεῖζον
οὔτε
ἴσον
ἐστίν,
οὐδέ
αὐτό
τό μαρτύριον, ὅ πάντων ἐστί κεφάλαιον τῶν ἀγαθῶν...
Ἀγάπη
μέν γάρ καί χωρίς μαρτυρίου ποιεῖ μαθητάς
τοῦ Χριστοῦ, μαρτύριον
χωρίς ἀγάπης
οὐκ
ἄν
ἰσχύσειε
τοῦτο
ἐργάζεσθαι...
". ἔτσι
ἐξουδετερώνεται
κάθε δικαιολογία πολλῶν
πού λένε ὅτι
ἐμεῖς δέν εἴμαστε μοναχοί νά ζοῦμε τέλεια ζωή, πού κατ΄ αὐτόν τόν τρόπο σχετικοποιοῦν τίς ἐντολές
τοῦ Χριστοῦ καί
φθάνουν καί στήν παράβαση ἀκόμη.
Οἱ ἐντολές τοῦ Χριστοῦ ἔχουν ἀπόλυτο χαρακτῆρα "τουτέστι δέν ὑπάρχουν καί εἶναι ἀδύνατον
νά ὑπάρχουν
τοιαῦται
ἐξωτερικαί
συνθῆκαι,
ὑπό
τάς ὁποίας
ἡ παραμονή εἰς τάς ἐντολάς τοῦ Θεοῦ νά
καθίσταται ἀδύνατος",
σύμφωνα μέ τήν γνώμη τοῦ π. Σωφρονίου. Ἡ βιωματική
ἔλλειψη
πού χαρακτηρίζει πολλούς ἀπό
ἐμᾶς, δέν εἶναι ἀδυναμία ἀλλά
μᾶλλον
σκόπιμη παραίτηση. Ἡ πρός τόν Θεό ἀγάπη γίνεται ἐφικτή ἀνάλογα μέ τό πόσο ἐργαστήκαμε στή ζωή μας τό καθ΄ ἑαυτόν μῖσος. "Εἴ τις
ἔρχεται
πρός με καί οὐ μισεῖ τόν
πατέρα ἑαυτοῦ καί
τήν μητέρα καί τήν γυναῖκα
καί τά τέκνα καί τούς ἀδελφούς
καί τάς ἀδελφάς,
ἔτι
δέ καί τήν ἑαυτοῦ ψυχήν
οὐ δυναταί μου μαθητής εἶναι". Οἱ Μάρτυρες
καί οἱ ἀσκητές ἀκολουθοῦν αὐτή τήν ἐντολή
κατά γράμμα. Τό αἶμα
τοῦ μαρτυρίου ἤ τῆς συνειδήσεως πού χύνουν τό παίρνει ἐπάνω Του ὁ ἴδιος ὁ Θεός
ὡς
"χιτῶνα
σωτηρίου καί χιτῶνα
εὐφροσύνης",
ὅπως
πῆρε
τά πανάχραντα αἵματα
τῆς
Παναγίας πού ἀπό
μικρό κοριτσάκι ἀγάπησε
σφοδρῶς
τόν Θεό, τό ἁγιάζει
καί τό καθιστᾶ ἁγιαστική εὐλογία γιά ὅλους ἐμᾶς. Τώρα μᾶς καλοῦν αὐτοί
ἐν
παντί καιρῷ καί τόπῳ νά
συμμορφωθοῦμε
"τοῖς
λόγοις καί τοῖς
ἔργοις"
τοῦ Χριστοῦ καί
τῶν
φίλων αὐτοῦ. |