Σελίδα 6 από 9 Θά ἀναφέρουμε ἐπίσης
τήν σύγκληση τῆς Ἱεραρχίας τοῦ ἔτους 1931, στήν ὁποία ἔγινε συζήτηση
γιά τήν ὀργάνωση τοῦ Μοναχισμοῦ καί ἡ ὁποία ἀπεδέχθη παλαιότερη
πρόταση τοῦ 1926 τοῦ Μητροπολίτου Καρυστίας Παντελεήμονος. Στήν
πρόταση αὐτή φαίνεται καθαρά ἡ ἐπίδραση τοῦ συγκεκριμένου Μητροπολίτου,
ἀλλά καί ὅλων τῶν ὑπολοίπων, ἐφ' ὅσον ἀπεδέχθησαν αὐτές τίς προτάσεις,
πού εἶχαν ὑποστεῖ ἀπό τίς δυτικές κοινωνικοηθικές νοοτροπίες
τῆς δυτικῆς Ἐκκλησίας περί Μοναχισμοῦ. Ὁ ἐν λόγῳ Μητροπολίτης
πρότεινε νά ἱδρυθῆ ἕνα ἰδιαίτερο μοναχικό τάγμα μέ ἑνιαία διοίκηση
ὑπό τῦπον ἑνός μοναστικοῦ συλλόγου, τό ὁποῖο θά διοικεῖτο ἀπό συμβούλιο
ὑπό τήν προεδρία τοῦ ἱεροκήρυκος τῆς ἐπαρχίας ἤ ἄλλου ἀρχιμανδρίτου,
ὁ ὁποῖος θά ἔπαιζε τόν ρόλο τοῦ πατρός τῆς ἀδελφότητος καί θά τελοῦσε
ὑπό τήν ἄμεση ἐποπτεία κάι ἐπίβλεψη τοῦ Ἐπισκόπου. Πρότεινε ἐπίσης
στήν πρωτεύουσα νά ἱδρυθῆ ἕνα γενικό κέντρο πού θά ἐκπροσωποῦσε ὅλα
τά μοναχικά τάγματα, ὅπως τά ὠνόμαζε, τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
στό ὁποῖο θά ἑδρεύη ἡ γενική διοίκηση αὐτῶν καί στό ὁποῖο θά ὑπάρχη
καί ἀνωτέρα Σχολή πρός καταρτισμόν Ἡγουμένων καί Μοναχῶν καί Πατέρων
τῶν ἐπί μέρους ταγμάτων. Πίστευε ὅτι μ' αὐτό τόν τρόπο οἱ Μονές καί
οἱ Μοναχοί "θά ἐπανεύρωσι τόν ἱερώτατον δρόμον των". Ἀνέφερε
ἐπίσης σέ κάθε Μητρόπολη νά δημιουργηθῆ μία Ἱερά Μονή, ὅπου θά
μετακινηθοῦν οἱ καλύτεροι Μοναχοί ἀπό ὅλες τίς ἄλλες Ἱερές Μονές
τῆς Μητροπόλεως, ἡ ὁποία θά ἀποκληθῆ πρότυπη Ἱερά Μονή καί θά εἶχε
τόν "προορισμόν φιλανθρώπου δράσεως εἰς τόν λαόν διά τοῦ κηρύγματος
τοῦ θείου λόγου καί τῆς ἱερᾶς ἐξομολογήσεως". Στήν πρότυπη αὐτή
Ἱερά Μονή, τό πρῶτο πού θά ἔπρεπε νά δημιουργηθῆ θά ἦταν ἕνα ὀρφανοτροφεῖο,
μέσα στό ὁποῖο θά ἐκπαιδεύοντο τά ὀρφανά ἐν παιδείᾳ καί νουθεσίᾳ
Κυρίου, τά ὁποῖα μετά τήν στρατιωτική τους θητεία θά ἐπανέρχονταν
στό τάγμα καί θά ἐγίνοντο μέλη αὐτοῦ, "καθ' ὅλα ἱκανά ἵνα ἀποβοῦν
ἱεραπόστολοι πάσης ὡραίας ἰδέας" κ.λπ. "Τότε -καταλήγει
ὁ ἐν λόγῳ Μητροπολίτης- θά δυνάμεθα νά εἴπομεν ὅτι ὁ μοναχικός βίος
ἐκτελεῖ τόν προορισμόν του καί ἡ Ἐκκλησία ἀπέκτησε τήν δύναμίν
της". Ἕτσι κατανοοῦσε τόν σκοπό τοῦ Μοναχισμοῦ ἡ ἐπηρεασμένη
διοίκηση τῆς Ἐκκκλησίας μας ἀπό τά δυτικά πρότυπα. Στίς συζητήσεις
πού ἔγιναν στήν Ἱεραρχία μέ ἀφορμή τήν εἰσήγηση τοῦ Καρυστίας Παντελεήμονος,
ἀναφέρω ἁπλῶς τήν γνώμη ἑνός ἄλλου Μητροπολίτου: "Ἔχω τήν γνώμην
ὅτι ἐπιβάλλεται βεβαίως ἐπί τό κοινωνικότερον ὀργάνωσις τῶν Ἱερῶν
Μονῶν μή περιοριζομένων στόν ἁπλοῦν ἀσκητισμόν...". Ἡ εἰσήγηση
καί οἱ συζητήσεις ἀπετέλεσαν τώρα τήν βάση τῆς ἀποστολῆς στίς Ἱερές
Μητροπόλεις τῆς ὑπ' ἀριθ. 587/25.2.1932 ἐγκυκλίου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου
τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, διά τῆς ὁποίας συνιστᾶται ἡ ἵδρυσις Ἱερᾶς
Μονῆς, ἡ ὁποία θά λειτουργῆ μέ ἰδιαίτερο ἀποστελλόμενο ὀργανισμό
μοναχικοῦ βίου, διά τοῦ ὁποίου ὀργανισμοῦ θά δημιουργῆται ἕνα τάγμα,
πού σκοπό θά ἔχη οὐσιαστικά τήν ἐγκυκλοπαιδική μόρφωση τῆς θεολογίας
καί τήν ἀνάληψη τοῦ καθήκοντος τῆς διδασκαλίας καί τῆς φιλανθρωπικῆς
δράσεως στούς πιστούς, μέ ποικῖλες κοινωφελεῖς λειτουργίες. Θέτει
τόν Ἐπίσκοπο ὡς "ἀνώτερο προϊστάμενο τῶν Μοναχῶν" μέ τό δικαίωμα
κατά τήν κρίση του νά μεταπέμπη ἕνα Μοναχό ἀπό τήν μία Μονή στήν ἄλλη
ἤ σέ ἄλλες ἐκκλησιαστικές διακονίες. Στό ἄρθρο 10 ἀναφέρει καί
τήν κεντρική ἀρχή τῶν ἐπί μέρους ἀδελφοτήτων πού εἶναι τό "ἐν Ἀθήναις
ἑδρεῦον Συμβούλιον τῆς Ἱεραποστολῆς". Οἱ σχέσεις δέ τῶν Μονῶν
καί τοῦ Συμβουλίου θά καθορίζωνται διά τῆς ἀποφάσεως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου.
Στήν ἀπόφαση αὐτή τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τῆς ὁποίας
ἔγινε καί σχετική παρουσίαση στήν διορθόδοξη ἐπιτροπή πού συνῆλθε
στό Ἅγιον Ὄρος, διαφαίνονται ἔντονα τά στοιχεῖα ἀλλοιώσεως τοῦ
παραδοσιακοῦ μοναχικοῦ ὀρθοδόξου πολιτεύματος καί συνιστᾶται
καθαρά ἡ ἐκκοσμίκευση τοῦ ὀρθοδόξου Μοναχισμοῦ. Ὅλοι οἱ κανόνες,
πού ὥριζαν τά τοῦ μοναχικοῦ βίου καί τίς σχέσεις τῶν ἐπιχωρίων Ἐπισκόπων
καί τῶν Μοναχῶν, καταργοῦνται, ὁ δέ ἡσυχαστικός τρόπος ζωῆς καί ἡ νηπτική
φιλοκαλική μακραίωνη παράδοση ἀγνοεῖται καί ὑποβαθμίζεται. |