Σελίδα 8 από 9
4. Ἁρμοδιότητες τοῦ Ἡγουμένου. Ἡ ἐσωτερική πνευματική
ζωή τῶν Μοναχῶν τῆς Μονῆς ἀποτελεῖ, κατά τούς ἱερούς κανόνες καί
τήν παράδοση τῶν Πατέρων, τήν κυρία ἀποστολή τοῦ Ἡγουμένου, χωρίς
ὁ Ἐπίσκοπος νά ἔχη καμμία ἁρμοδιότητα ἐπ' αὐτῆς. Ὁ Ἡγούμενος,
σύμφωνα μέ τήν διδασκαλία τοῦ Μ. Βασιλείου, "οὐδέν ἕτερον ἐστιν
-διά τήν Μονήν του- ἤ τό τοῦ Σωτῆρος ἐπέχων πρόσωπον". Ὁ δέ ἅγιος
Συμεών ὁ νέος θεολόγος ἀναφέρει ὅτι ὁ Ἡγούμενος, γιά νά ὁδηγήση
τούς Μοναχούς στήν σωτηρία καί τήν πνευματική προκοπή, πρέπει νά
προΐσταται πιστῶς τῶν πατέρων καί ἀδελφῶν του καί νά φροντίζη γι' αὐτούς
ὡς μέλη του, νά βάζει δέ τήν ψυχήν του ὑπέρ αὐτῶν καί νά μή προτιμᾶ κανένα
ἄλλο πρᾶγμα στόν κόσμο περισσότερο ἀπό τήν ἀγάπη αὐτῶν. Ὡς ἰατρός
νά θεραπεύη τά νοσήματα τῶν ἀδελφῶν, ὡς ποιμήν νά ἐπαναφέρη τόν περιπλανώμενον
καί τό μέν ὑγιές νά καθιστᾶ πολυτόκο στίς ἀρετές, τό δέ "ψώρας γέμον καί ἀνιάτως ἔχον"
νά τό ξεχωρίζη ἀπό τήν λογική του ἀγέλη γιά νά μή μεταδίδεται τό
νόσημα καί στούς ὑγιεῖς. Θεωρεῖ ὡς πρώτη καί ἀναγκαία διακονία
τοῦ Ἡγουμένου τήν ψυχική ἐπιμέλεια, τίς δέ ἄλλες διακονίες νά μή
τίς ἐκτελῆ ὅλες μόνος του, ἀλλά νά τίς κατανέμη στούς ἀδελφούς τοῦ
κοινοβίου πού ζοῦν μέ εὐλάβεια καί φόβο Θεοῦ. Θά ἔχη ὅμως τήν τελική
ἐξέταση ὅλων καί τήν γνώση τῶν διαπραχθέντων, σύμφωνα μέ τήν παράδοση
-ὅπως ἀναφέρει- τοῦ μάρτυρος καί ὁμολογητοῦ π. Θεοδώρου τοῦ Στουδίτου,
τήν ὁποία παρελάβαμε ὡς πλουσία κληρονομιά "πατροπαραδότως".
Ἀφοῦ ἀναφέρει διδακτικῶς ἕνα πλῆθος διδασκαλιῶν πού ἀφοροῦν τίς
ἁρμοδιότητες τοῦ Ἡγουμένου πρός τούς Μοναχούς καί μέ λεπτομέρειες
τακτοποιεῖ τόν τρόπο, μέ τόν ὁποῖο πρέπει νά φέρωνται ὅλοι οἱ Μοναχοί,
ὁ καθένας στό διακόνημά του, στήν πνευματική προκοπή του, στήν σχέση
του μέ τούς ἔξω κ.λπ., καταλήγει ὅτι ὅλα πρέπει νά τά κάνη ὄχι γιά
νά ἀποκομίζη τόν ἔπαινο τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά γιά νά μιμῆται τόν Χριστό
καί Θεό μας, στόν ὁποῖο θά δώση τόν ἀπολογισμό καί γιά τό παραμικρότερο
πρᾶγμα. Ἐάν λοιπόν ὁ Ἡγούμενος
φερθῆ σύμφωνα μέ τήν διδασκαλία τῶν Πατέρων, πολύς θά εἶναι ὁ μισθός
του στούς οὐρανούς καί ἡ κληρονομία του θά εἶναι μαζί μέ τόν Ἰησοῦ
Χριστό, ἡ δέ ἀνάπαυσίς του -ἀναφέρει χαρακτηριστικά- κατά τό μέλλον
θά εἶναι μαζί μέ τόν Ἀντώνιο, τόν Εὐθύμιο και τόν Θεόδωρο καί τούς
λοιπούς μακαρίους Πατέρας. 5. Ἁρμοδιότητες Προϊσταμένων. Προϊστάμενοι τῆς
Μονῆς δύνανται νά θεωρηθοῦν: τό περί τόν Ἡγούμενον Ἡγουμενοσυμβούλιον,
οἱ Ἐπίτροποι καί ἡ Γεροντία. Ἡ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας μας θέλει τήν
διοίκηση τῶν Μοναχῶν ἀπό τόν Ἡγούμενο βοηθούμενο ὑπό τοῦ οἰκονόμου,
ὥστε οἱ ὑπόλοιποι Μοναχοί νά μένουν ἀπερίσπαστοι στόν ἱερό ἀγῶνα
τους γιά τήν κάθαρση καί τόν ἁγιασμό τους. Αὐτό δέν σημαίνει ὅτι γιά
τήν σωστή λειτουργία τῆς Μονῆς, ὅπως ἀνέφερε παραπάνω ὁ Ἅγιος Συμεών,
δέν ἀνετίθεντο διακονήματα στούς Μοναχούς τῆς Μονῆς, σύμφωνα μέ
τίς ἐφέσεις, τίς δυνατότητες καί τά ἐνδιαφέροντα τοῦ καθενός. Ἀπεφεύγετο
νά καθιερωθῆ ἕνα νομικιστικό καθεστώς μέ δημοκρατικές διαδικασίες,
ὥστε νά μοιράζεται ἡ διοίκηση σέ πολλά πρόσωπα καί νά γίνεται ὁρατή
ἡ φθορά τῶν ἀπείρων κυρίως Μοναχῶν καί νά ἐκτρέπωνται τά πνευματικά
ἐνδιαφέροντά τους σέ διοικητικά καί ἡγεμονικά. Ὁ π. Θεόκλητος Διονυσιάτης
ἀναφέρει ὅτι ὁ Καταστατικός Χάρτης τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ὁ ὁποῖος καθιερώνει
ἕνα τέτοιο καθεστώς, ἔγινε βάσει τοῦ ἐν "καταπτώσει μοναχικοῦ θεσμοῦ
τῆς δευτέρας δεκαετίας τοῦ αἰῶνος μας. Δηλαδή ὁ νομοθέτης καί οἱ
συντάκτες του ἁγιορεῖτες ἔλαβαν ὑπ' ὄψιν τήν τότε πραγματικότητα
καί θεσμοθέτησαν τήν λειτουργία τῆς ἁγιορειτικῆς πολιτείας μέ
κριτήρια ἐγκόσμιας νοοτροπίας, ἀπαραίτητα γιά κάθε ἐποχή πού
ἀπομακρύνεται ἀπό τήν ὄντως μοναχική ζωή". Μέ τήν ἀνάθεση διοικητικῶν
ἐξουσιῶν, κυρίως δέ σέ ἀρχαρίους καί ἀπαίδευτους Μοναχούς, "ἀναξέονται
οἱ ψυχικές πληγές τοῦ ὑπό θεραπείαν Μοναχοῦ" καί ὁδηγεῖται μέ
τήν εὔλογη πρόφαση τῆς ἀσκήσεως τῆς ἐξουσίας στά "σκοτεινά κυκλώματα"
τῶν παθῶν του, πού γιγαντώνονται μέσα στό πάθος τῆς φιλαρχίας καί προκαλοῦν
τήν μνησικακία τῶν ὑπολοίπων ἀδελφῶν. Αὐτός ἦταν ὁ λόγος κυρίως
πού ἀφήνονται ἀπερίσπαστοι οἱ Μοναχοί ἀπό διοικητικές μέριμνες
καί ὄχι ἡ ἐπιθυμία τοῦ Ἡγουμένου νά διοικῆ μοναρχικά καί αὐταρχικά. Ἄν στούς ἁπλούς μοναχούς
"τό μέν κατάρξασθαι τοῦ μονήρους βίου πολλοῖς ἴσως τετόλμηται·
τό δέ ἀξίως ἐπιτελέσθαι ὀλίγοις τάχα που καί πεπόνηται (Μ. Βασίλειος)",
πόσῳ μᾶλλον σ' αὐτούς πού ἀναλαμβάνουν ἀκαίρως καί προώρως διοικητικές
ἐξουσίες. Γεγονός ὅμως πού
παρελάβαμε ἤδη στίς ἡμέρες μας εἶναι στόν μέν ἁγιορείτικο μοναχισμό
οἱ ἰσόβιοι Προϊστάμενοι καί Ἐπίτροποι, στόν δέ ἐν τῷ κόσμῳ, ἡ Γεροντία
καί τό Ἡγουμενοσυμβούλιο. Ἄν θέλουμε ὁ σύγχρονος Μοναχισμός νά
φθάση στά μέτρα τῆς παλαιᾶς πατερικῆς πείρας, πρέπει οἱ πνευματικές
κυρίως ἁρμοδιότητες τοῦ Ἡγουμένου νά εἶναι ἀδιαμφισβήτητες, ἐφ'
ὅσον βεβαίως ὁ Ἡγούμενος εἶναι φορεύς τῆς πατερικῆς πείρας καί τῆς
φιλοκαλικῆς παραδόσεως. Οἱ δέ Ἐπίτροποι, οἱ Προϊστάμενοι, ἡ Γεροντία
καί τά Ἡγουμενοσυμβούλια, ἔστω καί ἄν εἶναι θεσμοθετημένα, νά παραμείνουν
ὡς συμβουλευτικά ὄργανα τοῦ Ἡγουμένου, πού θά τόν βοηθοῦν στήν καλύτερη
λειτουργία τῶν Μοναστηρίων καί ὄχι ὡς ἀνατρεπτικά τοιαῦτα πού θά
ἐπιβάλλονται οἱ θελήσεις τῶν πολλῶν καί θά διαιροῦν μέ φατριασμούς
καί ὁμαδοποιήσεις τήν συνοχή τῶν ἀδελφοτήτων. Κατά τόν Ἅγιο Μάξιμο
"ὅπως οἱ γεννήτορες ἀγαποῦν τά τέκνα τους ὡς τά ὡραιότερα τοῦ
κόσμου, ἔστω καί ἄν εἶναι τά πλέον κακόμορφα, ἔτσι καί οἱ γεννῶντες
λόγους (δηλαδή ἰδίας γνώμας) ἔστω καί ἄν εἶναι πεπλανημένοι. Οἱ σοφοί
ὅμως πού δέν ἔχουν ἐμπιστοσύνη στά αἰσθήματά τους, ἐρωτοῦν πάντοτε
τούς σοφωτέρους τους". Κατά τήν παραπάνω γνώμη τοῦ Ἁγίου Μαξίμου
ἐάν δέν ἀποκτήση κανείς τήν θεία σοφία μέ τήν πολυχρόνια ἄσκηση
στήν μοναχική ζωή, δέν εἶναι δυνατόν νά ἀποφύγη τόν πειρασμό τοῦ νά
θεωρῆ τήν γνώμη του ὡς τήν μοναδικά ὀρθή, ὁπότε "ζεῖ τῇ ἰδίᾳ φύσει",
ὅπως λέει ἀλλοῦ, ἀδιαφορώντας γιά τήν συνοχή και τήν ἑνότητα τῆς
Μονῆς.
|