Σελίδα 9 από 9
6. Ἐπίλογος Ὁ μοναχισμός ἀποτελεῖ σπανιώτατο ἐρημικό ἄνθος,
ἀναπτυσσόμενο μόνον ἐκεῖ, ὅπου πνέει ὁ ζωήρρυτος ἄνεμος τῆς ἐλευθερίας.
Ὁ μοναχός δεσμεύη ἑκουσίως τόν ἑαυτόν του διά βίου ὄχι μόνον διά
τῆς τηρήσεως ὅλου τοῦ εὔρους τοῦ εὐαγγελικοῦ νόμου, ἀλλά καί πέραν
τούτου, δι' ἀκτημοσύνης, ὑπακοῆς, παρθενίας, παρατεταμένων νηστειῶν,
ἀγρυπνιῶν καί λοιπῶν τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς κακουχιῶν καί δέν δύναται,
ὅπως ἀνεχθῆ μικρολόγους πεζάς παρενοχλήσεις. Ὅπου δέ τοιαύται ὑφίστανται
προτιμᾶ τήν ἐγκατάλειψιν τοῦ τόπου καί τῶν κόπων του, γιά νά κερδίση
τήν φίλη σ' αὐτόν ἡσυχία.[25] Εἶναι χαρακτηριστικό ὄτι ὁ Ἅγιος
Ἀθανάσιος ὁ Ἀθωνίτης ὁ ὁποῖος ἔκτισε τήν Μεγίστη Λαύρα στό Ἅγιον
Ὄρος μέ τήν συνδρομή τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Φωκᾶ, φρόντισε καί
συμβούλευσε αὐτόν, ὥστε διά τῆς ἐκδόσεως ἱδρυτικοῦ χρυσοβούλλου
του νά καταστήση αὐτήν "ἐλευθέραν εἶναι καί αὐτοδέσποτον".
Ἑρμηνεύων δέ ὁ ἴδιος ὁ Ὅσιος τήν ἐνέργειά του αὐτή, σημειώνει :
"δι' οὐδέν ἕτερον συμβεβουλεύκαμεν ἐκδεδόσθαι παρά τοῦ τρισμάκαρος
βασιλέως, ἤ διά τό μή τήν Λαύραν ὑπό τινος ἑτέρου προσώπου ὑποπεσεῖν·
μήτε πατριάρχου, μήτε ζακελλίου, μήτε . . . ἀλλ' εἶναι αὐτήν αὐτοδέσποτον
καί αὐτεξούσιον"[26] Ἐπίσης
ὁ καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου τοῦ Ἁγίου Ὄρους,
ἀρχιμ. Γεώργιος ἀναφέρει: "Οἱ ἔχοντες καί στοιχειώδη μοναχικήν
πεῖραν γνωρίζουν ὅτι χωρίς ἐλευθερίαν καί μέ συνεχεῖς ἔξωθεν ἐπεμβάσεις
οἱ μοναχοί δέν ἔχουν τήν ἠρεμίαν καί τήν ἀνάπαυσιν διά τήν ἀκώλυτον
ἄσκησιν τῶν μοναχικῶν τους καθηκόντων καί τήν ἀπερίσπαστον ἐπίδοσίν
των εἰς τήν προσευχήν. . . . Ὅταν κάποτε παρετήρησα εἰς φιλομόναχον
πολιόν ἱεράρχην τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ὅτι οἱ μοναχοί τῆς ἐπαρχίας
του εἶναι πλήρως ἀναπαυμένοι ἀπό τήν διακριτικήν ἀπέναντί των στάσιν
του, μοῦ ἀπήντησεν ὡς ἐξῆς: Οἱ μοναχοί ἔχουν μεγάλο ἀγῶνα καί βιἀζουν
- πιέζουν τόν ἑαυτόν των συνεχῶς (κατά τό βία φύσεως διηηνεκής).
Δέν θά πρέπει καί ἐμεῖς οἱ ἐπίσκοποι νά προσθέτωμεν περισσότερον πίεσιν"[27]. Συμπερασματικά
θέλουμε νά ἀναφέρουμε τά ἑξῆς: Τά ὀρθόδοξα Κοινόβια εἶναι οἱ μελισσῶνες
ἐκεῖνοι ὅπου, μέ τήν ἀένναη, ἀνύστακτη, διακριτική καί ἔμπονη
δραστηριότητα τῶν μελῶν τους, κατασκευάζουν τό θεῖο μέλι, ἀρχῆς γενομένης
ἀπό τόν Ἐπίσκοπο, τόν ὁποῖο ἡ παράδοσις τῆς Ἐκκλησίας μας, θέλει
νά προέρχεται ἀπ' αὐτά -ὅπως λέει ἐπί παραδείγματι ὁ Ἅγιος Νικόδημος[28]:
"οἱ μέλλοντες γενέσθαι Ἀρχιερεῖς ἐξελέγοντο ἀπό τῶν Μοναχῶν"-,
μέχρι τόν τελευταῖο Μοναχό. Ἀκολουθώντας
μέ ἀκρίβεια τό ὑπόδειγμα τοῦ Θείου Λυτρωτοῦ, γίνονται οἰκεῖοι τῶν
θείων δωρεῶν καί χαρισμάτων τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μέ τό ὁποῖο θεραπεύουν
τίς συνέπειες τῆς προπατορικῆς ἁμαρτίας καί προσφέρουν στόν κόσμο,
δηλαδή στό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας, ὡς οἱ μυστικοί ἐκεῖνοι ἀδένες τοῦ
ἀνθρώπινου ὀργανισμοῦ, τήν ἁρμονία καί τήν χάρη πού καθαρίζει τήν
καρδιά καί τήν ἑτοιμάζει γιά νά γίνη κατοικητήριο τῆς Ἁγίας Τριάδος. [1] Ἀρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ἄσκησις καί Θεωρία, σ. 48-52 καί Ἀρχιμ. Ζαχαρίου Ζάχαρου, Ἀναφορά στήν Θεολογία τοῦ Γέροντος Σωφρονίου, σ. 181-186. [2] Ἔνθα ἀνωτέρω. [3] Ἀρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ὁ ἅγιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης, σ. 151 - 152. [4] Ἀρχιμ. Ζαχαρία Ζάχαρου, Ἀναφορά στήν θεολογία τοῦ Γέροντος Σωφρονίου, σ. 185. [5] Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου, Ἑρμηνεία εἰς τήν Α' πρός Τιμόθεον ἐπιστολή, τ. 3, σελ. 153-154. [6] Α' Τιμ. 1, 9. [7] Ἀρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ὁ Ἅγιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης, σ. 108-109. [8] Ἀρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ὀψόμεθα τόν Θεόν καθώς ἐστι, σ. 206. [9] Ἁγ. Γρηγορίου Παλαμᾶ, Ὁμιλία 33, PG 151, 461D-417A. [10] Ἀρχιμ. Σωφρονίου Σαχάρωφ, Ὁ Ἅγιος Σιλουανός ὁ Ἀθωνίτης, σ. 152. [11] Ἰωαν. 10, 11. [12] Ἰωαν. 10, 17. [13] Βλάσιος Φειδᾶς, Κανονικὀ σημείωμα, 19.8.2000. [14] Ἔνθα ἀνωτέρω. [15] Ἔνθα ἀνωτέρω. [16] Ἔνθα ἀνωτέρω. [17] Γ. Ράλλη-Μ. Ποτλῆ, Σύνταγμα τῶν θείων καί ἱερῶν κανόνων, τ. Β', σ. 40-41. [18] Κωνσταντίνου Οἰκονόμου τοῦ ἐξ Οἰκονόμων, Τά σωζόμενα Ἐκκλησιαστικά συγγράμματα, Ἀθῆναι 1824, σ. 232. [19] Ἔνθ. ἀνωτ. σ. 232. [20] Ἔνθ. ἀνωτ. σ. 233. [21] Ἔνθ. ἀνωτ. σ. 265. [22] Βλάσιος Φειδᾶς, Κανονικὀ σημείωμα, 19.8.2000. [23] Ἔνθα ἀνωτέρω. [24] Ἔνθα ἀνωτέρω. [25] Τό καθεστώς τοῦ Ἁγίου Ὄρους Ἄθω, σ. 19. [26] Ἔνθα ἀνωτέρω, σ.20-21 καί Meyer, Haupturkunden σ. 107 καί 109. [27] Τό καθεστώς τοῦ Ἁγίου Ὄρους Ἄθω, σ. 134. [28] Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, Συμβουλευτικόν Ἐγχειρίδιον, προοίμιον. |