Σελίδα 1 από 9
ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΕΝ Τῼ ΚΟΙΝΟΒΙῼ (Κανονικά δικαιώματα καί ὑποχρεώσεις, Ἐπισκόπου,
Ἡγουμένου, Προϊσταμένων καί Μοναχῶν) Καθηγουμένου
Ἱ. Μ. Ἁγ. Διονυσίου ἐν Ὀλύμπῳ Ὁ
μοναχικός βίος, ὁ ὁποῖος ἀνέκαθεν ἀπό τούς πρώτους αἰῶνες ὑπῆρχε
στά σπλάγχνα τῆς Ἑκκλησίας, ὡς μιά ἐνδιάθετη ἀσκητική πνευματικότητα
τῆς Ἐκκλησίας, ἀποδεικνύει τήν μοναδική ἀξία τῆς ἀένναης ἐπικοινωνίας
τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. Στίς ἀρχές τοῦ τετάρτου
αἰῶνος, μέ τήν διείσδυση στήν πνευματική ζωή τῆς Ἐκκλησίας στοιχείων
ἀμφιβόλου χριστιανικῆς πνευματικότητος, ὁ μοναχικός βίος ὀργανώθηκε
στίς ἐρήμους, κατ' ἀρχήν τῆς Αἰγύπτου, ἐν συνεχείᾳ τῆς Παλαιστίνης
καί σέ ἄλλα μέρη τῆς Ὀρθοδοξίας, συστηματοποιημένος σέ κοινόβια
καί σκῆτες πού ζοῦσαν μακράν τῆς ἐπιδράσεως τῆς κοσμικῆς νοοτροπίας,
καί διατηρώντας τήν χαρισματική πλευρά τῆς Ἐκκλησίας τῶν τριῶν
πρώτων αἰώνων μέ τήν ἀδιάλειπτη προσευχή καί τίς ποικῖλες μορφές ἀσκητικῆς
πνευματικότητος. 1. Ὁ Μοναχισμός. Ὁ Μοναχισμός ὑπερβαίνει
τά ὅρια μιᾶς φυσικῆς ζωῆς. Θεωρεῖται ἀγγελικό πολίτευμα ἐπί τῆς
γῆς. Εἶναι χῶρος μέσα στόν ὁποῖο ἀποβάλλονται ὅλα τά τραγικά ἐπακόλουθα
τῆς πτώσεως καί ἐπανέρχονται τά θεῖα στηρίγματα πού εἶχε πάρει ἐξ
ἀρχῆς ὁ ἄνθρωπος ἀπό τόν ζωοδότη Θεό. Ὁ ἄνθρωπος πού ἀκολουθεῖ
τόν μοναχικό βίο τό πρῶτο πού προσπαθεῖ νά ἀποβάλη εἶναι ἡ πεποίθηση
στήν λογική του κρίση καί τό ἴδιον θέλημά του, διά τοῦ ὁποίου εἰσέρχεται
στήν ἐωσφορική πλάνη τῆς αὐτοθεώσεως. Τό δεύτερο πού προσπαθῆ νά
ἀποβάλη εἶναι ἡ ζωή τῶν ἡδονῶν τῶν αἰσθήσεων, διά τῆς ὁποίας παρατείνει
τήν ζωή στόν θάνατο. Τό τρίτο πού προσπαθεῖ νά ἀποβάλη εἶναι ἡ προσπάθεια
νά ἀποκτήση τά ὑλικά ἀγαθά, τά ὁποῖα σκοτίζουν τόν νοῦ καί πετρώνουν
τήν καρδιά. Ὁ Μοναχός δέν ἔχει κανονικά λειτουργήματα, ἀλλά στοχεύει
στήν ἄρση αὐτῶν τῶν τριῶν ἀλλοτριώσεων καί στό νά ἀποκαταστήση τόν
ἄνθρωπο στόν ἀπλανῆ τρόπο ζωῆς. Ἔτσι μέ τίς τρεῖς μοναχικές ἀρετές:
τήν ὑπακοή, τήν παρθενία, τήν ἀκτημοσύνη, γίνεται μέτοχος τοῦ νέου
Ἀδάμ, τοῦ Χριστοῦ, πού ἐγκαινίασε ἕνα τρόπο ζωῆς πού ξεπερνᾶ τά πτωτικά
καί φυσικά ὅρια τῆς ζωῆς. Μέ τήν σωφροσύνη ἀποκτᾶ
τήν ὑψηλότερη μορφή τῆς παρθενίας πού ἑδράζεται στήν ὑπακοή καί
δέν ἀποκτᾶται ἐπ' οὐδενί λόγῳ χωρίς αὐτή. Γίνεται μιμητής τοῦ Χριστοῦ,
ὁ ὁποῖος δέν στήριξε τήν ζωή του σέ φυσική συγγένεια τῶν αἱμάτων,
ἀλλά προσέφερε τόν Ἑαυτό Του ὁλόκληρο "ὡς οἶκο τοῦ Πατρός
Του". Ἀποκτώντας τήν πνευματική παρθενία, δηλαδή τήν καθαρότητα
τοῦ νοῦ ἀπό ἀκάθαρτα νοήματα, τοῦ λογικοῦ ἀπό ἀκάθαρτους λογισμούς,
ἑλκύεται μέ ἄσβεστη δίψα πρός τόν Θεό προσφέροντας τόν ἑαυτό του θυσία
ζῶσα. Ὁπότε εἰσερχομένης τῆς χάριτος ἐντός του βαθμηδόν "διαλύει
τούς δερμάτινους χιτῶνας καί χαρίζει στόν Μοναχό τήν ἀσάλευτη βασιλεία
τῶν ὑποστατικῶν καί τετελειωμένων πνευμάτων". |