Σελίδα 1 από 2
"῾Ο λόγος τοῦ Θεοῦ ζῶν καί κατά τήν 3ην μ.Χ.
χιλιετίαν"* Καί κατά τήν τρίτην χιλιετίαν μ.Χ. καί βεβαίως καθ᾿ ὅλες
τίς ἐπερχόμενες χιλιετίες ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος, ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι
καί θά εἶναι "ζῶν καί ἐνεργής καί τομώτερος ὑπέρ πᾶσαν μάχαιραν
δίστομον..." (῾Εβρ. 4,12). Διότι
δέν εἶναι λόγος ἀνθρώπινος πού ἐκφέρεται
καί διατυπώνεται "ἐν πειθοῖς ἀνθρωπίνης σοφίας λόγοις" (Α! Κορ. 2,4).
Δέν εἶναι τολμηρός λόγος περί τοῦ Θεοῦ, καθ᾿ ὅσον "λόγῳ διεξιέναι τά περί
Θεοῦ, τολμηρόν", κατά τόν οὐρανοφάντορα Βασίλειον. ᾿Αλλά εἶναι ὁ λόγος τοῦ
Θεοῦ. Εἶναι δηλ. αὐτό πού λέγει ὁ Θεός πρός ἐμᾶς καί γιά μᾶς καί ὄχι αὐτό πού
λέμε ἐμεῖς γι᾿ Αὐτόν. Εἶναι ἄλλωστε γραμμένο· "τῷ δέ ἁμαρτωλῷ εἶπεν ὁ
Θεός· ἵνα τί σύ διηγῇ τά διακαιώματά μου καί ἀναλαμβάνεις τήν διαθήκην μου διά
στόματός σου;" (ψαλμ. 49,16). Κατά
τούς παλαιούς χρόνους ὁ Θεός ἐλάλησε "πολυμερῶς καί πολυτρόπως τοῖς
πατράσιν ἐν τοῖς προφήταις, ἐπ᾿ ἐσχάτων δέ τῶν ἡμερῶν τούτων, ἐλάλησεν ἡμῖν ἐν
Υἱῷ" (῾Εβρ. 1,1). ῾Ο Υἱός καί Λόγος ἐλάλησε πρός ἐμᾶς καί εἶπε· "᾿Εγώ
εἰμί...". Καί ἔτσι ὁ κόσμος εἶδε καί ἄκουσε τόν σαρκωθέντα Θεόν νά μιλᾶ ὁ
ἴδιος γιά τόν ἑαυτό Του καί γιά τόν ἄνθρωπο. ᾿Επειδή δέ ὁ Χριστός, ὡς ζῶν Θεός
"μένει εἰς τόν αἰῶνα" (᾿Ιω. 12,34) ἄρα καί "οἱ λογοι Του οὐ μή παρέλθωσιν"
ἄν καί "ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ παρελεύσονται" (Ματθ. 24,35) μαζί δέ μέ
αὐτούς καί οἱ χιλιετίες. ῾Η
᾿Εκκλησία ὡς αὐτός "ὁ Χριστός παρατεινόμενος εἰς τούς αἰῶνας" κατέχει
μέσα στά μυστικά της σπλάγχνα τόν ζῶντα Λόγο καί διά μέσου τῶν αίώνων καί τῶν
γενεῶν τόν "γεννᾶ", ὡς ἡ Θεοτόκος, στίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων. Αὐτό
τονίζει καί ὁ ῞Αγ. Μάξιμος ὁ ῾Ομολογητής μέ τά ἑξῆς· "ὁ τοῦ Θεοῦ Λόγος ἐφ᾿
ἅπαξ κατά σάρκα γεννηθείς, ἀεί γεννᾶται θέλων κατά πνεῦμα τοῖς θέλουσι καί
γίνεται βρέφος, ἑαυτόν ἐν ἐκείνοις διαπλάττων ταῖς ἀρεταῖς". ------------------------------------ * Αὐτό ἦταν τό γενικό θέμα τοῦ
Πανελληνίου Συνεδρίου ῾Ιεροκηρύκων, πού συνῆλθε τήν 17ην Φεβρουαρίου 2000 στήν
Μονή Πετράκη. ῾Επομένως
ὁ λόγος τῆς ᾿Εκκλησίας δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τόν ζῶντα Λόγο τοῦ Θεοῦ τόν Κύριο
᾿Ιησοῦ Χριστό καί γιαὐτό δέν μπορεῖ καί δέν πρέπει νά προσφέρη στόν κόσμο
τίποτε περισσότερο, τίποτε ὀλιγώτερο ἀπό Αὐτόν. Μειωμένος ὁ Λόγος τῆς
᾿Εκκλησίας, κατά "ἰῶτα ἕν ἤ μίαν κεραίαν" (Ματθ. 5,18) παύει νά εἶναι
ὁ ὅλος Χριστός καί ἑπομένως ἀποβαίνει "κενόν τό κήρυγμα ἡμῶν, κενή δέ καί
ἡ πίστις ἡμῶν" (Α! Κορ. 15,14). Κενός ἐκκλησιαστικός λόγος σημαίνει ἄζωος
καί νεκρός. Σημαίνει λόγος χωρίς τόν Λόγο καί ὁ ὁποῖος "εἰς ἀέρα
λαλεῖται" (Α! Κορ. 14,9). Δέν εἶναι πνεῦμα πού ζωοποιεῖ, ἀλλά κενό γράμμα,
πού ἀποκτείνει. Εἶναι λόγια τοῦ παρόντος αἰῶνος νεκροποιά, ἀνούσια καί
κουραστικά. Τό κήρυγμα τῆς ᾿Εκκλησίας δέν εἶναι "ἡ σοφία τοῦ αἰῶνος
τούτου, οὔτε τῶν ἀρχόντων τοῦ αἰῶνος τούτου τῶν καταργουμένων" ἀλλά εἶναι
"ἡ ἐνυπόστατος Σοφία τοῦ Θεοῦ ἐν μυστηρίῳ ἀποκεκρυμμένη, ἥν προώρισεν ὁ
Θεός πρό τῶν αἰώνων εἰς δόξαν ἡμῶν" (Α! 2,6-7). |