Σελίδα 1 από 3
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΤΡΟΤΗΤΟΣ[1] Καί τοῦτο τό μυστήριον
«ὄντως μέγα ἐστι»! (Ἐφ. 5,32). Διότι τό
τελεσιουργεῖ αὐτό τό Πανάγιον Πνεῦμα ἀνέκαθεν, μέσα στόν χῶρο τῆς Ἁγίας τοῦ
Χριστοῦ Ἐκκλησίας. Εἶναι δέ ἡ Ἐκκλησία κοινωνία προσώπων καί ὄχι ἕνας
ἁπλός θεσμός. Μέσα λοιπόν σ' αὐτό τό μυστήριο τῶν μυστηρίων, τήν Ἐκκλησία, συντελεῖται καί ἡ πνευματική
κυοφορία καί τεκνογονία τῶν ἀνθρώπων. Καί ὅπως στήν βιολογική σφαῖρα, ἡ φυσική
ζωή μεταβιβάζεται διά τῆς γεννήσεως ἀπό τόν γονέα στό παιδί καί ἀπό τό παιδί
στό ἐγγόνι κ.ο.κ., κατ’ αὐτόν τόν τρόπο καί ἡ μυστική καί θεία ζωή τοῦ Χριστοῦ,
μεταδίδεται ἀπό τούς πνευματικούς γεννήτορας στά πνευματικά τέκνα καί μέσω
τούτων στά πνευματικά ἐγγόνια κ.λ.π. Οἱ Πατέρες τῆς
Ἐκκλησίας ὀνομάζονται ἔτσι (δηλ. Πατέρες), ἐπειδή ἀκριβῶς μέ τήν ἁγιοπνευματική
ζωή καί διδασκαλία τους, ἐγέννησαν ἐν Χριστῷ τούς ἀνθρώπους καί τούς ἔκαμαν
πνευματικά τους τέκνα καί μαθητάς. Ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος, πού ἔχει τονίσει πολύ στά συγγράμματά του
τήν μεγάλη ἀξία τῆς πνευματικῆς πατρότητος, ἀπευθυνόμενος σέ ἕνα πνευματικό
του παιδί γράφει: «συνέλαβόν σε διά διδασκαλίας, ὠδίνησα δέ σε διά μετανοίας,
ἀπέτεκόν σε δι' ὑπομονῆς πολλῆς καί ὀδυνῶν καί πόνων σφοδρῶν καί καθημερινῶν
δακρύων, εἰ καί σύ οὐδέ ἐν τούτων ἐπέγνως
γενόμενον παρ’ ἡμῶν» (ἐπιστολή 3, 1 -3). Τό γεγονός τοῦτο
ἄλλωστε ἐπιβεβαιώνει μέ τό θεόπνευστο κῦρος του καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, γράφων
πρός Κορινθίους: «ἐάν γάρ μυρίους παιδαγωγούς ἔχητε ἐν Χριστῷ, ἀλλ’ οὐ πολλούς πατέρας (Α’ Κορ. 4, 15).
Παρατηροῦμε ὅτι ὁ ἀπόστολος Παῦλος κάνει σαφῆ διαστολή μεταξύ τοῦ παιδαγωγοῦ
ἐν Χριστῷ καί τοῦ πνευματικοῦ γεννήτορος.
Ἡ ζωή τοῦ Χριστοῦ, ὡς ἄλλος ποταμός ρέει ἀπό γενεᾶς εἰς γενεάν. Τό αἶμα Του
καί τό πνεῦμα Του μεταγγίζονται, μέσῳ τῆς μυστικῆς αὐτῆς γενεαλογίας, στήν νέα
ἀνθρωπότητα. Τά ποικίλα χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ἡ χαρισματική ζωή τῶν
ἁγίων καί ἐν γένει ὅλη ἡ πνευματική παράδοσις τῆς Ἐκκλησίας μας, διαιωνίζονται,
χάρις στήν ἀδιάσπαστη ἁλυσίδα τῶν πνευματικῶν γεννήσεων. Διότι παράδοσις εἶναι:
«τό γεννᾶσθαι ἀπό τούς πατέρας ἐν Χριστῷ διά τοῦ Εὐαγγελίου καί παραλαμβάνειν
τόν Χριστόν καί μορφοῦν Αὐτόν ἐν ἡμῖν (ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός). Ἡ θεία Γραφή καί οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας
τονίζουν, ὅτι χωρίς αὐτήν τήν ἄνωθεν γέννησι, δέν μπορεῖ νά ὑπάρξη νέος ἐν
Χριστῷ ἄνθρωπος καί σωτηρία. «Ἐάν μή τις
γεννηθῆ ἄνωθεν, οὐ δύναται ἰδεῖν τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» (Ἰωάν. 3,3). Ὁ δέ ὅσιος Νικήτας ὁ Στηθᾶτος,
ἐξαρτώντας αὐτήν τήν νέα γέννησι ἀπό τήν ὑποταγή σέ πνευματικό πατέρα, λέγει:
«τό μή ὑποταγῆναι πατρί πνευματικῷ, τό μή γεννηθῆναι ἄνωθεν ἐστίν». Καί ὁ ἅγιος Συμεών ὁ Νέος Θεολόγος συνιστᾶ: «κτῆσαι
πατέρα, κτῆσαι διδάσκαλον, κτῆσαι μεσίτην καί πρέσβυν καί ἐγγυητήν πρός τόν
Θεόν... Κολλήθητι αὐτῷ ἀγάπῃ καί πίστει, φόρῳ καί πόθῳ, ὡς αὐτῷ τῷ Χριστῷ, ἵνα
δι’ αὐτοῦ καί αὐτῷ τῷ Χριστῷ συναφθήση καί συμμέτοχος καί συγκληρονόμος τῆς
αἰωνίου δόξης αὐτοῦ καί βασιλείας ἀναδειχθήση». |