Τά βασικά δόγματα |
Σελίδα 14 από 24 Με την Β΄ Οικουμενική Σύνοδο το
Τριαδικό δόγμα έχει πλέον απαρτισθεί. Σύνοψη Ενότητας Στην ενότητα αυτή εκθέσαμε την
πρώιμη Τριαδολογία των Απολογητών και των Αποστολικών πατέρων. Σύμφωνα μ’ αυτή
και τα τρία πρόσωπα της Τριάδας είναι άκτιστα ενώ παρατηρείται μια δυσκολία στη
διάκριση μεταξύ Θεολογίας και Οικονομίας και μια υπερβολική σύνδεση Λόγου και
Κόσμου. Στον Ωριγένη εμφανίζεται η θεωρία της Υποταγής του
Υιού στον Πατέρα (Subordinatio), ανοίγοντας
τον δρόμο στον Αρειανισμό. Έγινε μια σύνοψη της αντίθεσης Αρείου και Μ.
Αθανασίου και της πολυσήμαντης Τριαδολογίας του τελευταίου καθώς και της έννοιας του Ομοουσίου. Δόθηκε
η διατύπωση του Συμβόλου της Α΄ Οικουμεν. Συνόδου και διευκρινίσθηκαν οι νέοι φιλοσοφικοθεολογικοί του όροι
(ουσία-υποστάσεις-πρόσωπα) στους Καππαδόκες Πατέρες. Το Τριαδολογικό έργο ολοκληρώνεται με το
Σύμβολο της Β΄ Οικουμενικής Συνόδου. Δραστηριότητες Μελετείστε τα Πρακτικά της Α΄ ή της
Β΄ Οικουμενικής Συνόδου και αναζητείστε την εξέλιξη των συζητήσεων των σχετικών
με την περί Υιού και Πνεύματος θεολογική ορολογία ( Συλλογή MANSI). Γράψτε τρεις σελίδες με τα σημεία εκείνα
των συζητήσεων που σας έκαν περισσότερη εντύπωση. Ενότητα 1.3 Συστηματική
έκθεση του Τριαδικού Δόγματος Σκοπός Η ενότητα αυτή στοχεύει σε μια πρώτη συστηματική περιγραφή των δεδομένων της
πατερικής παραδόσεως σε σχέση με το Τριαδικό Είναι του Θεού. Θεμελιώδη θεολογικά δεδομένα συνδέονται με
την ιστορική έκθεση που προηγήθηκε. Προσδοκώμενα αποτελέσματα Όταν θα έχετε περατώσει την μελέτη
της ενότητας αυτής θα έχετε προχωρήσει σε μία μία πρώτη οικείωση με την
συστηματική πλευρά της δογματικής θεολογίας της σχετικής με το Τριαδικό δόγμα. Έννοιες- κλειδιά 1) Αγεννησία 2) Γέννηση 3) Εκπόρευση 4) Γενητός 5) Αγένητος 6) Ομοούσιος 7) Υποστατικές ιδιότητες 8) Νεστοριανισμός 9) Μονοφυσιτισμός 10) Μετριοπαθής Μονοφυσιτισμός 11) Ασυγχύτως 12) Ατρέπτως 13) Αδιαιρέτως 14) Αχωρίστως 15) Σύνθετη φύση 16) FILIOQUE
|