ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΙΣ ΕΠΙ Τῼ ΑΓΙῼ ΠΑΣΧΑ + Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
- ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ, ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ * * *
«Ἰδού, ὁ χειμὼν παρῆλθεν»!,[1]
«ἀνέτειλε τὸ ἔαρ» τῆς σωτηρίας, «τὰ ἄνθη ὤφθη ἐν τῇ γῇ, φωνὴ τῆς τρυγόνος
ἠκούσθη, ... αἱ ἄμπελοι κυπρίζουσιν, ἔδωκαν ὀσμήν».[2]
Πάσχα ἱερόν, ἅγιον, μέγα ἀνέτειλε καὶ θάλπει, φωτίζει καὶ λαμπρύνει τὸν κόσμον.
«Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε
καὶ γῆ καὶ τὰ καταχθόνια»:[3] ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ! Ὁ Θεός, ὁ Ἀπαθής, ὁ Ἀθάνατος, ὁ ὡραῖος Νυμφίος τῆς
Ἐκκλησίας, ὁ Κύριος ἡμῶν καὶ Πρωτότοκος Ἀδελφὸς καὶ Φίλος Ἰησοῦς Χριστός, «ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας»,
τὴν τρίτην ἡμέραν ἀφ’ οὗ ἀπὸ τοῦ ὕψους τοῦ Σταυροῦ ἐξεφώνησε τὸ «Τετέλεσται!».[4]
Ὁ «ᾅδης κάτωθεν ἐπικράνθη συναντήσας»[5]
Αὐτόν, διότι ὄχι μόνον κατήργησε τὸ κράτος του καὶ ἐκένωσε θεοπρεπῶς τὰ σκοτεινὰ
ταμεῖα του, χαρίζων ζωὴν εἰς τοὺς τότε εὑρισκομένους εἰς τὰ μνήματα, ἀλλὰ καὶ διότι
χαρίζει ζωὴν ἀτέρμονα καὶ βεβαίαν ἀνάστασιν εἰς ὅλους ὅσοι μετὰ ταῦτα, μέχρι
καὶ τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος, θὰ πιστεύσουν εἰς Αὐτόν, θὰ ζήσουν ἐν Αὐτῷ καὶ
θὰ κρατήσουν μέχρι τέλους τὴν εἰς Αὐτὸν ὁμολογίαν καὶ πίστιν. Ὁ Χριστός, «δικαιοσύνῃ ἐζωσμένος τὴν ὀσφὺν Αὐτοῦ καὶ
ἀληθείᾳ εἰλημένος τὰς πλευράς»,[6]
ἠγέρθη ἐκ τοῦ Τάφου, «παγγενῆ τὸν Ἀδὰμ
ἀναστήσας ὡς φιλάνθρωπος».[7]
Ἰδού, λοιπόν, ἀδελφοὶ ἀγαπητοὶ καὶ τέκνα
περιπόθητα, τὸ κεφάλαιον τῆς μεγάλης ἑορτῆς ἡμῶν καὶ τὸ κλῖμα τῆς ἀνοίξεως, τὴν
ὁποίαν ἐν ἔαρι καιροῦ εὐαγγελίζεται ἡ Ἐκκλησία εἰς τὴν Οἰκουμένην. Ὁ βαρὺς χειμὼν
τοῦ θανάτου ἀποτελεῖ παρελθόν! Ἡ παγερὰ τυραννία τοῦ διαβόλου ἐνικήθη κατὰ
κράτος. Τὸ φοβερὸν βασίλειον τοῦ σκότους καὶ τῆς ἀπωλείας διελύθη. «Ὁ Κύριος ἐβασίλευσεν, εὐπρέπειαν ἐνεδύσατο»![8]
Εἴδομεν τὸν Ἰησοῦν ἐθελουσίως, ἐξ ἄκρας ἀγάπης, πάσχοντα ἐπὶ Σταυροῦ καὶ
θνήσκοντα καὶ θαπτόμενον δι᾿ ἡμᾶς καὶ διὰ τὴν σωτηρίαν ἡμῶν. Τὸν προσεκυνήσαμεν
ἤδη Ἀναστάντα ἐκ νεκρῶν καί, μαζὶ μὲ τοὺς Ἀποστόλους καὶ τὰς Μυροφόρας, ἠκούσαμεν
ἀπὸ τὸ ἅγιον στόμα Του τὸ «Εἰρήνη ὑμῖν!»[9]
καὶ τὸ «Χαίρετε!»,[10]
καὶ ἐχάρη ἡ καρδία μας. Καὶ «τὴν χαρὰν
ἡμῶν οὐδεὶς αἴρει ἀφ᾿ ἡμῶν»,[11]
διότι πλέον καὶ ὁ ἰδικός μας, ὁ προσωπικὸς ἑνὸς ἑκάστου, θάνατος, δυνάμει ἔχει
καταργηθῆ. Ἀφ’ οὗ καὶ ἐφ᾿ ὅσον καὶ ἡμεῖς ἐσταυρώσαμεν τὸ ἐν ἡμῖν σαρκικὸν
φρόνημα τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου «σὺν τοῖς
παθήμασι καὶ ταῖς ἐπιθυμίαις»,[12]
καὶ «ἀπεθάνομεν σὺν Χριστῷ, πιστεύομεν
ὅτι καὶ [θὰ] συζήσωμεν»[13]
μαζί Του. Ἀφ᾿ οὗ «συνετάφημεν» μετὰ
τοῦ Χριστοῦ «διὰ τοῦ βαπτίσματος»,[14]
θὰ γίνωμεν «σύμφυτοι», δηλ. μέτοχοι,
καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του.[15]
Τὴν ἀλήθειαν αὐτὴν διασαλπίζει ρητορικώτατα ὁ Θεολόγος Γρηγόριος, λέγων: «Χθὲς συνεσταυρούμην Χριστῷ, σήμερον
συνδοξάζομαι. Χθὲς συνενεκρούμην, συζωοποιοῦμαι σήμερον. Χθὲς συνεθαπτόμην,
σήμερον συνεγείρομαι».[16]
Τὸ αἰώνιον πρόβλημά μας, κατὰ ταῦτα, τὸ ἔλυσεν ἅπαξ διὰ παντὸς ὁ Ἀναστὰς
Κύριος. Ἡ ἀγωνία μας ἔλαβε τέλος. «Ἀνέστη
Χριστός, καὶ ζωὴ πολιτεύεται»![17]
Εἰς τὸ ἑξῆς, ἡ Ζωὴ καὶ ἡ Ἀνάστασις ἡμῶν δὲν εἶναι ζητούμενον, δὲν εἶναι
ὄνειρον, δὲν εἶναι οὐτοπία, ἀλλ’ εἶναι ἁπτὴ καὶ ψηλαφητὴ πραγματικότης. Πραγματικότης,
ἡ ὁποία ἔχει συγκεκριμένον πρόσωπον καὶ ὄνομα: «τὸ ὑπὲρ πᾶν ὄνομα» Ἰησοῦς
Χριστός, ἐνώπιον τοῦ Ὁποίου «πᾶν γόνυ
κάμψει ἐπουρανίων καὶ ἐπιγείων καὶ καταχθονίων»[18]
καὶ κάθε γλῶσσα θὰ ὁμολογήσῃ ὅτι Αὐτὸς εἶναι ὁ μόνος Ζωοδότης καὶ Κύριος, ὅστις
ζῇ καὶ βασιλεύει εἰς τοὺς αἰῶνας, μοιραζόμενος ἐθελαγάθως τὴν Βασιλείαν Του,
τὴν δόξαν Του καὶ τὴν κληρονομίαν τοῦ Πατρός Του, μὲ ὅλους τοὺς κοινωνοὺς τοῦ
Σταυροῦ, τοῦ θανάτου καὶ τῆς Ἀναστάσεώς Του, ὡς «πρωτότοκος ἐν πολλοῖς ἀδελφοῖς».[19]
Ἅγιον Πάσχα 2008 + Ὁ Κωνσταντινουπόλεως διάπυρος πρός Χριστόν Ἀναστάντα εὐχέτης πάντων ὑμῶν Ἀναγνωσθήτω ἐπ᾽ ἐκκλησίας κατὰ τὴν
Θείαν Λειτουργίαν τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Πάσχα, μετὰ τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον. [1] Ἆσμ. Ἀσμ. 2, 11. [2] Ἆσ. Ἀσμ. 2, 12-13. [3] Κανὼν τοῦ Πάσχα. [4] Ἰω. 19,30. [5] Ἠσ. 14, 9. [6] Ἠσ. 11, 5. [7] Ἀκολ. Ἀναστάσεως. [8] Ψαλμ. 92, 1. [9] Ἰω. 20, 20. [10] Ματθ. 28, 9. [11] Πρβλ. Ἰω. 16, 22. [12] Γαλ. 5, 24. [13] Ρωμ. 6, 8. [14] Ρωμ. 6, 4. [15] Ρωμ. 6, 5. [16] Λόγ. Εἰς τὸ ἅγ. Πάσχα καὶ εἰς τὴν
βραδυτῆτα. ΕΠΕ 1, 66. [17] Κατηχ. Λόγος Ἰω.
Χρυσοστόμου. [18] Φιλ. 2, 9. [19] Ρωμ. 8, 29. |