Σελίδα 1 από 13
H ΠΕΙΡΑ ΤΩΝ ΔΥΟ
ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΕΤΩΝ ΜΕΤΑ ΧΡΙΣΤΟΝ Ἀρχιμανδρίτου Μαξίμου Καθηγουμένου Ἱ. Μ. Ἁγ. Διονυσίου ἐν Ὀλύμπῳ Στό
ἑπόμενο ἔτος συμπληρώνονται δύο
χιλιάδες χρόνια ἀπό τήν γέννηση τοῦ Χριστοῦ. Ἡ πολυετής αὐτή περίοδος ἔχει νά δείξη στήν ἀνθρωπότητα ἕνα μεγάλο πλοῦτο ἐμπειριῶν σέ ὅλες τίς ἐκφάνσεις τῆς ἱστορικῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου καί τῶν ἐθνῶν. Γεγονότα πού σημάδεψαν τήν χρονική αὐτή περίοδο καί καθόρισαν τήν πορεία τῆς ἀνθρωπότητος, θεωροῦνται βασικές προϋποθέσεις γιά τήν ἐξελικτική πορεία τῆς ἀνθρωπίνης ζωῆς τῶν διαφόρων πολιτισμῶν, πού φτάνουν ὥς τήν ἐποχή μας. Τό κατ΄ ἐξοχήν γεγονός, πού ἐσήμανε τήν ἔναρξη τῆς περιόδου αὐτῆς καί τήν χρωμάτισε ἀνεξίτηλα, εἶναι ἡ εἴσοδος στήν ζωή μας τοῦ Δημιουργοῦ Θεοῦ Λόγου "ἐν σαρκί φανερωθέντα",
πού ἄλλαξε τόν ροῦν τῆς ἱστορίας τῆς ἀνθρωπότητος καί ἀπετέλεσε τήν ἀφετηρία τῆς νέας περιόδου. Τό κοσμοϊστορικό αὐτό γεγονός ἔλαβε χώρα μέσα σ΄ ἕνα συγκεκριμένο κόσμο μέ ἰδιαίτερα
χαρακτηριστικά, πού ἡ ἀπόκρυφη βουλή τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἀοράτως προνοεῖ καί κυβερνᾶ τόν κόσμο, θέλησε νά δημιουργηθῆ. Ἡ ἵδρυση, ἡ ἐξάπλωση καί ἡ ἑδραίωση τῆς Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας, ἀποτελοῦν τά ἱστορικά πλαίσια μέσα
στά ὁποῖα ἔδρασε ἡ νέα διδασκαλία τοῦ Ναζωραίου. Αὐτή ἡ αὐτοκρατορία ἦταν ὑπερεθνική μέ πλῆθος ἐθίμων, θρησκειῶν καί ἠθῶν, φέρουσα οἰκουμενικό χαρακτῆρα κάτω ἀπό μία πολιτική ἀρχή, τόν Ρωμαῖο αὐτοκράτορα. Ἡ γλῶσσα αὐτῆς τῆς ἀχανοῦς αὐτοκρατορίας ἦταν κατ΄ ἀρχήν διττή: Ἡ Λατινική ἦταν ἡ γλῶσσα τοῦ στρατοῦ, τῆς διοικήσεως, τῶν νόμων. Ἐνῶ ἡ Ἑλληνική ἦταν κατ΄ ἐξοχήν γλῶσσα τῆς αὐτοκρατορίας, ἡ διεθνής γλῶσσα τῆς ἐποχῆς, στό ἐμπόριο, στήν τέχνη,
φιλοσοφία, λογοτεχνία καί ἡ γλῶσσα τῶν μορφωμένων τῆς Ρώμης ἤδη ἀπό τόν 3ο π. Χ. αἰ. Κατά τόν καθηγητή
Ρωμανίδη οἱ Ρωμαῖοι ἐξ ἀρχῆς υἱοθέτησαν τόν ἐλληνικό πολιτισμό ὡς καί τήν ἑλληνική γλῶσσα. Γιά τόν λόγο αὐτό ὁ μεγαλύτερος ἀγγλοσάξων ἱστορικός τῶν πολιτισμῶν, ἄρνολντ Τόϊνμπι (Arnold
Toynbee) συμπεριλαμβάνει στόν ἑλληνικό πολιτισμό τήν
Ρωμαϊκή δημοκρατία καί τήν Ρωμαϊκή αὐτοκρατορία καί μάλιστα
ἀποκαλεῖ τό Ρωμαϊκό κράτος "οἰκουμενικό ἑλληνικό κράτος". ἤδη κατά τόν 4ο π. Χ. αἰ. ὁ μαθητής τοῦ Πλάτωνα Ἠρακλείδης ἀποκαλεῖ τήν Ρώμη "πόλιν ἑλληνίδα Ρώμην". Ἡ βεβαίωση τῆς παρουσίας τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ στήν ἱστορία φανερώθηκε μέσα ἀπό τήν διδασκαλία τοῦ Χριστοῦ, τά θαύματά Του, τήν ἀναίτια σταύρωσή Του, τήν ἀνάσταση καί τήν
Πεντηκοστή. Τό τελευταῖο σήμανε τήν ἱστορική ἀρχή τῆς Ἐκκλησίας, πού
πιστοποίησε τήν γνησιότητά της, εἰσερχόμενη στόν τότε εἰδωλολατρικό κόσμο, μέ πλῆθος μαρτυρικῶν αἱμάτων, διδασκαλιῶν καί ἁγιότητος βίου πού ἄλλαξε τήν γεμάτη παθῶν ζωή τῆς ἀνθρωπότητος. |